De beste vriend van Warhol en Van Gogh
Wie belegt in wereldkunst of historische memorabilia, stopt die stukken natuurlijk niet in een afgedankt fotolijstje. De Belg Bernard Vandeuren, gespecialiseerd in archivalische inlijstingen, is in Los Angeles letterlijk de beschermheer van een miljoenen-business.
Vandeuren Galleries bevindt zich op 8730 Santa Monica Boulevard, West Hollywood, California 90069. Info: www.vandeuren.com
Bezit u een waardevol schilderij, een zeldzame prent of een vondst van grote emotionele waarde? Bernard Vandeuren ontwerpt er de gepaste omlijsting voor, zodat uw bezit de tand des tijds met stijl overleeft. Zijn beroep, specialist archival framing of archivalische inlijsting, is al even zeldzaam als de werken die hij in handen krijgt.
In zijn atelier in Hollywood ontwerpt hij lijsten voor topwerken uit de hele wereld: brieven van Rodin of Jim Morisson, documenten van George Washington, kunstwerken van Van Gogh of Andy Warhol, een kostuum dat gedragen werd in de film Gladiator… U kunt het zo gek niet bedenken of Vandeuren werd voor een originele lijst of presentatiekast gevraagd.
De opdrachtgevers komen van overal. Wereldberoemde designers en fotografen, zoals de onlangs overleden Herb Ritts, het veilinghuis Christies, het UCLA Hammer Museum, topmanagers van bedrijven als Yahoo!, de kunstadviseur van de collectie van Citigroup en Hollywoodsterren als Michael York en David Hyde Pierce enzovoort.
Bernard Vandeuren (geboren als Bernard Calluwaerts, maar in de Verenigde Staten gebruikt hij de naam van zijn grootmoeder omdat die er beter klinkt) begon zijn carrière in België als internationaal vertegenwoordiger van parfums. Uit onvrede met zijn beroep besloot hij in 1986 de kunstwereld in te stappen. Hij vond werk in een galerie, eerst in Londen, nadien in Los Angeles en in 1993 belandde hij vrij toevallig in een zaak die aan archival framing deed. In 2000 ging hij op eigen benen staan. Hij wordt een high end-nichespeler of zoals hij het zelf noemt: de Delvaux van de omlijsting. Vandeuren: “Ik verzorg alleen maatwerk en koop daarvoor uitsluitend materialen in die voor restauratiedoeleinden geschikt zijn.”
Het ontwerp van een lijst doet hij zelf, de uitwerking laat hij over aan zijn zes personeelsleden. Zo werkt hij onder meer met Ryan Pollastro, die als expert in fotorealistische nabootsingen voordien opdrachten uitvoerde voor het J. Paul Getty Museum, het Norton Simon Museum en de verzamelaarsfamilie Cantor.
Na Hollywood volgt Brussel
Het handwerk doet het prijskaartje van de omlijstingen aandikken. “Prijzen kunnen oplopen tot 100.000 dollar, afhankelijk van de materialen en de tijd die we eraan besteden,” aldus Vandeuren. “Het ontwerp gaat vrij snel, maar het handwerk neemt al gauw twee of drie weken in beslag.”
Anno 2003 zit Vandeuren al aan een jaarlijkse omzet van 600.000 euro. In de uitbouw van zijn galerie investeerde hij niet meer dan 45.000 euro. Hoewel de verkoop na de aanslagen van 11 september 2001 stagneerde, ziet Vandeuren de toekomst met vertrouwen tegemoet. Op korte termijn wil hij zijn positie in Los Angeles verstevigen, nadien komt hij naar Brussel: “LA is ideaal gelegen om zowel Noord- en Zuid-Amerika als Azië te bedienen. Klanten sturen me het werk per luchtpost op. Maar om aan Europa te verkopen, moet ik er fysiek aanwezig zijn. Bovendien zitten de getalenteerdste vakmensen in mijn business nog altijd in Frankrijk, Nederland en België. We kunnen er ongetwijfeld heel wat inspiratie opdoen, en de wisselwerking tussen een Europees en een Amerikaans atelier kan de kwaliteit van ons werk alleen maar ten goede komen.”
Katrien Van der Schueren
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier