De beste van de wereld

© Daimler AG

Gelukkig parkeert Mercedes slechts om de zeven jaar een nieuwe generatie van zijn vlaggenschip in de showroom. De aandachtige lezer zou ons er anders op kunnen betrappen dat we telkens hetzelfde schrijven: dat dit de beste auto van de wereld is. Het is deze keer niet anders. Zowat alles aan de Mercedes S-Klasse is top. Het rijgevoel, de afwerking, het comfort en ga zo maar door.

Het is van 1972 geleden dat Mercedes de eerste generatie van de limousine lanceerde. Het was toen de eerste auto die met ABS was uitgerust, een antiblokkeersysteem voor de remmen. Nu is dat standaard, maar toen was dat een primeur. In de daaropvolgende generaties was er altijd wel iets dat een nieuwe norm zette op het gebied van veiligheid, comfort of iets anders. Zo kwam de zesde generatie in 2013 met een luchtvering die proactief reageerde op putten en bulten in het wegdek, om de auto zo zacht mogelijk over verkeersdrempels te loodsen.

Ook nu zet Mercedes een grote stap vooruit in de onderhuidse technologie. Er is de eerste frontale airbag voor de passagiers achterin en de luchtvering die het koetswerk bij een zijdelingse impact langs één kant snel kan optillen om de botsenergie naar de onderkant van de auto af te leiden. In het nieuwe interieur is de blikvanger het centrale scherm, waarop zowat alle functies van de auto verenigd zijn. Die display zit niet in het verlengde van het instrumentenbord, zoals we gewoon zijn van nieuwe Mercedes-modellen, maar staat verticaal opgesteld, zoals bij Tesla. Dat is handiger om die als aanraakscherm te gebruiken. We schrijven het niet vaak, omdat we meer dan eens te lang moeten zoeken naar de een of andere functie in een nieuw model, maar de interface achter het aanraakscherm is deze keer behoorlijk intuïtief. Aan de aanraakgevoelige ‘knopjes’ op het stuur, waar je niet moet op drukken maar gewoon over moet wrijven, is het wel even wennen.

Onderweg is het voor de inzittenden alweer hemels toeven in de S-Klasse, ook voor de persoon achter het stuur. Het vlaggenschip van Mercedes is een limousine waarin je tot rust komt. Op het gebied van comfortgevoel is er geen gelijke.

Mercedes S-klasse

Motor: 6-cilinder turbodiesel, 2925 cc, 330 pk, max. koppel 700 bij 1200 t/m

Prestaties:

Topsnelheid: 250 km/u

0-100 km/u in 5,4 sec.

Normverbruik: 6,8 liter/100 km

Testverbruik: 7,1 liter per 100 km

CO2-uitstoot: 179 gr/km

Instapprijs: 119.790 euro

Ongeëvenaard comfortgevoel

Aanraakgevoelige knopjes

3 X S-Klasse

1 – In 1972 was de S-Klasse alleen. Later kreeg hij er twee concurrenten bij: de A8 van Audi en de 7-Reeks van BMW. Het zijn toplimousines die verbazen telkens als er een nieuwe generatie komt, maar die ook elke keer weer ietwat in de schaduw verdwijnen als de nieuwe generatie van de S-Klasse wordt voorgesteld.

2 – Naast de 400 d die we testten, is er nog een ‘instapdiesel’. De 350 d met 286 paarden (gemiddeld verbruik 6,4 liter) kost 14.000 euro minder (105.270 euro). Voorts zijn er nog twee benzinemotoren. De 450 heeft 389 paarden onder de kap (verbruik 7,8 liter) en kost 119.790 euro. De topversie met benzine is de 500 met 457 paarden (8,1 liter), met een prijskaartje van 130.075 euro. Alle motoren zijn zescilinders van 3 liter met turbo en een milde hybride ondersteuning. Een elektrische versie is er niet. Mercedes kiest ervoor zijn elektrische modellen onder te brengen in de EQ-lijn, waarvan de laatste letter aangeeft met welke klasse je hem moet vergelijken. We kunnen dus al uitkijken naar de lancering van de EQS, wellicht nog dit jaar.

3 – Ook op de wachtlijst staan een benzineversie met V8 onder de kap en een plug-inhybride met een elektrisch bereik van ongeveer 100 kilometer. Volgens geruchten komt daarna nog een sportieve AMG-versie met niet minder dan 800 paarden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content