DE BELGISCHE VLOOT VANDAAG

De megaoperatie waarbij de Deense containerrederij Maersk zijn Brits-Nederlandse collega P&O Nedlloyd overneemt en haar marktleiderschap nog verstevigt, laat in Rotterdam een wrang gevoel na. Nog een maritiem monument dat verdwijnt. Dankzij die maritieme traditie waren de Nederlanders een van de eersten om, op basis van een studie van de Antwerpse professor Chris Peeters, een nieuw vlootregister in te voeren, een voorbeeld dat pas midden 2003 werd gevolgd door België.

Inmiddels is de Belgische vloot met meer dan 100 schepen goed voor 6,6 miljoen ton laadvermogen, een pak meer dan de 5,8 miljoen ton van de Nederlandse collega’s. Bovendien zijn enkele van de rederijen wereldspelers in hun niche. Niet verwonderlijk horen de dochters van de oude CMB daaronder. Zo is er Exmar, dat al enkele jaren ‘s werelds grootste transporteur van ammoniak is, maar zich de jongste jaren ook liet opmerken met de bouw van enkele supergrote LNG-tankers. Het bedrijf, dat ook een offshore-afdeling heeft, wordt geleid door Nicolas Saverys.

Broer Marc Saverys heeft de touwtjes in handen bij CMB, waaronder de facto alleen nog Bocimar ressorteert. Na de overname in 1991 verkocht de familie Saverys eerst de lijnvaartrederij CMB Transport aan het Zuid-Afrikaanse Safmarine. Later werden ook goederenbehandelaar Hessenatie en verzekeraar Naviga van de hand gedaan. In december 2004 werd tankerrederij Euronav afgesplitst, dat nooit een geheim heeft gemaakt van zijn ambitie om tot de topvijf van ‘s werelds grootste olietransporteurs te gaan behoren. Zo werd dit voorjaar de Griekse rederij Tanklog overgenomen. Euronav werkt ook samen met andere rederijen, via Tankers International. Bocimar zelf is voor middelgrote schepen ( capesize) een van de vijf grootste bulkrederijen ter wereld.

Bovendien is de derde generatie al actief. Met de short-sea-rederij Delphis maakte ook Alexander Saverys, zoon van Marc, zijn intrede in het redersgilde. Delphis beheert momenteel vijf schepen.

Maar er is ook leven buiten de oude CMB. Zo is er Kleimar, een dochter van de groep Sea-Invest van de Gentse zakenman Philippe Van de Vyvere. Hoewel het zelf weinig schepen in eigendom heeft, is het met een vloot van zowat dertig schepen een belangrijke vervoerder van vooral kolen en ijzer. Bovendien nam Sea-Invest recentelijk een belang in de Franse rederij Fouquet Sacop.

Ten slotte is er Cobelfret, de maritieme groep rond de discrete Antwerpse familie Cigrang. Met terminals in onder andere Rotterdam, Purfleet, Vlissingen en Zeebrugge, die verbonden worden door de eigen vloot, is het als rorospeler een van de belangrijkste in Europa. Daarnaast is het ook een van de grotere transporteurs van vooral kolen, ijzererts en bauxiet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content