DE BELGISCHE MARKT

UNILEVER OP KOP.

Unilever is met een omzet van 14.593 miljoen gulden (267 miljard frank) in consumptie-ijs (in dat cijfer zit ook het drankensegment vervat) het nummer één in de wereld. De omzet van zijn Belgische ijsverkoop houdt de multinational voor zichzelf. Vroeger produceerde het concern ook in België – de beroemde Magnum zag hier in 1988 het licht als een ijsje met Callebaut-chocolade – maar intussen bevoorraadt de Nederlands-Britse groep ons land vanuit Frankrijk. Toch is Ola, de ijsdivisie van Unilever, ook in België marktleider met naar schatting een marktaandeel van 30% tot 35%. De groep staat vooral sterk in de zogenaamde impulsverkoop, waar zij 65% tot 70% van de markt in handen heeft.

Op korte afstand volgt IJsboerke (omzet 1,8 miljard frank), de specialist van de huis-aan-huis-verkopen. Vooral onder stichter Staf Janssens bouwde dit voormalige familiebedrijf in België een indrukwekkende positie op. Het Kempense bedrijf haalt 70% van zijn omzet in het binnenland en realiseert 30% via export. Sedert eind 1997 hoort de roomijsfabrikant uit Tielen tot de voedingsdivisie van de Nationale Portefeuille Maatschappij ( NPM). Overigens kondigde NPM recentelijk nog aan dat IJsboerke in zogenaamde smulcorners – naar analogie met de shops van Häagen-Dazs – zijn producten wil gaan aanbieden. De eerste smulhoek zou komen in het Wijnegem-shoppingcenter en zou in februari 2000 de deuren openen.

Een derde grote speler is Schöller, onderdeel van de Duitse groep Südzucker en bekend van onder meer Mövenpick-ijs. In Beerse staat één van de acht productievestigingen van de groep, die samen in het ijs een omzet van 2,4 miljard mark genereren. Van de plaatselijke productie is 80% voor de export bestemd. Schöller-Mövenpick is in Duitsland marktleider, in België komt de groep op een derde stek en staat zij vooral sterk in de horeca.

Het trio wordt gevolgd door een aantal bedrijven die minder onder eigen merk verkopen en zich vooral toeleggen op de private label-markt en export. Onder hen spreekt vooral Ysco – de roomijsdivisie van Belgomilk – tot de verbeelding als één van de belangrijkste Europese producenten van huismerken. Met 76 miljoen liter roomijs per jaar (bijna zoveel als de jaarlijkse consumptie in België) en een omzet van 3,1 miljard frank is Belgomilk een volumegigant die ruim 85% exporteert. Adjunct-directeur-generaal Wilfried Blontrock: “Wij hebben van in het begin bewust gekozen om ons te profileren als volumebedrijf dat geen grote marketingbudgetten nodig heeft.” Daarnaast zijn er nog de familiale bedrijven Jacques IJs (370 miljoen), Artic/Frisa (omzet 1,5 miljard) en Mio (omzet 900 miljoen).

Een fenomeen

van de jaren negentig is de opkomst van enkele nieuwe nichespelers. In het segment van het luxe-ijs beconcurreren de Amerikaanse ketens Häagen-Dazs en Ben & Jerry’s elkaar. Tot slot is er nog het buitenbeentje Master Foods, dat sedert zo’n decennium met groeiend succes ice bars verkoopt, ijsvarianten van z’n gekende snacks als Mars, Snickers, Twix enzovoort.

Roeland Byl Raf Pauwels

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content