De beleggingsadviseur is koning
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
De Belgische belegger kan niet zonder zijn beleggingsadviseur. Hij is niet alleen geloofwaardig en betrouwbaar, maar is ook de meest bruikbare bron van informatie.
Een minderheid van slechts 9 procent van de beleggers doet dit zonder persoonlijk contact met een adviseur. Deze mensen zoeken in de eerste plaats op het internet naar informatie. Zo analyseren ze het historisch rendement van een belegging en de samenstelling van het fonds, ze nemen het prospectus door en bezoeken gespecialiseerde websites. Uiteindelijk regelen ze zelf alle formaliteiten online. Op die manier denken ze dat ze goedkoper af zijn.
Het gros van de beleggers vertrouwt echter op de diensten van de beleggingsadviseur van de bank. De kloof met de andere informatiebronnen is heel erg groot. Beleggers waarderen vooral het persoonlijk advies op maat. De beleggingsadviseur scoort goed op alle punten: hij is niet alleen geloofwaardig en betrouwbaar, maar hij is voor de beleggers ook de meest bruikbare bron van informatie. Dit komt onder andere omdat hij de meest verstaanbare taal gebruikt. Beleggers waarderen het ook dat de adviseur alle tijd voor hen neemt. Tijdens een adviesgesprek evalueren ze samen de portefeuille en indien nodig passen ze die aan. Ook bespreken ze nieuwe voorstellen.
Beleggers waarderen dat de adviseur alle tijd voor hen neemt.
Verbeterpunten
Bij het nemen van hun beslissingen laten beleggers zich nauwelijks of niet leiden door advertenties, bloggers, familie of vrienden omdat ze die weinig geloofwaardig vinden. Productbrochures of informatiefiches zijn dat wel, maar de beleggers begrijpen ze dan weer minder. Om ze te snappen, hebben ze de hulp nodig van … de bankadviseur. Zo is voor 45 procent van de beleggers de productinformatie alleen maar te begrijpen als ze uitleg krijgen van hun adviseur.
Ondanks dat beleggers hun adviseur op handen dragen, zien ze toch enkele verbeterpunten. Zo verwachten ze dat hij nog beter het moment van aan- of verkoop moet aangeven. Beleggers willen ook nog meer uitleg over de mogelijke risico’s van een belegging en zeker als het stormt op de financiële markten rekenen ze op meer duiding. Ten slotte waardeert de belegger het wanneer de adviseur hem na de aankoop van een belegging regelmatig contacteert om een update te geven.
Illustratie: hoe communiceert de beleggingsadviseur?
Bron: NN Investment Partners
Ontdek hier de educatieve video’s van NN Investment Partners over fondsbeleggen.
Klik hier voor de andere artikels uit ons dossier ‘Het DNA van de Belgische belegger’.