De balans kantelt weer
De banken zullen weer terrein winnen tegenover hun fintech-rivalen. Want de klanten zijn in de eerste plaats op zoek naar zekerheid.
Tijdens de covid-19-pandemie werd duidelijk dat mensen en bedrijven nog altijd afhankelijk zijn van de traditionele banken. Veel overheden dwongen de kredietinstellingen om bedrijven en gezinnen te steunen. Vaak hadden die aanzienlijke bedragen op hun depositorekeningen staan. Dat illustreert een van de grootste troeven van de banken in hun strijd met hun nieuwe concurrenten: de bereidwilligheid van de consument om hen hun geld toe te vertrouwen als het er echt op aankomt. In 2021 zullen de beste banken dat voordeel doordrukken om opnieuw terrein te veroveren.
Sommige fintech-bedrijven doen het nog goed. Bedrijven die handelaars de mogelijkheid bieden om digitale betalingen met één klik uit te voeren, profiteren van de schrik voor contant geld. Elektronische beursplatformen zien hun aandeel in de transacties de pan uitrijzen. Maar de pandemie werkt verstikkend voor andere bedrijven. Zo zijn de inkomsten van een aantal populaire nieuwe banken – die vaak hun brood verdienen door kosten op te strijken bij aankopen – geslonken omdat hun klanten niet langer nog snel een koffie kopen op weg naar hun werk. Onder druk van die factoren zien de fintechs zich gedwongen te besparen op hun marketingbudgetten, waardoor de werving van nieuwe klanten stilligt. Het is de vraag of ze 2021 zullen overleven.
De banken die al digitaal waren, werden beloond met miljoenen downloads.
Digitaal is fijn
Ook de gevestigde banken zijn door elkaar geschud door covid-19. Vele hadden te weinig geïnvesteerd in de digitalisering en werden overrompeld door de lockdowns. Door de lage rentevoeten en de stijgende verliezen op leningen, doordat bedrijven over de kop gaan en mensen hun werk verliezen, hebben ze weinig over om uit te geven aan de modernisering van hun technologie.
Maar de banken die wel al digitaal waren, werden beloond met miljoenen downloads van hun apps, stijgende verkoopcijfers en lovende tevredenheidsenquêtes. Terwijl de achterblijvers gedwongen worden vestigingen te sluiten of te snoeien in hun diensten, zullen de leiders hun marktaandeel vergroten. Ze zullen hun aanbod ook uitbreiden door voor een aantal taken en producten een beroep te doen op fintech-bedrijven.
De auteur is correspondent financiën van The Economist
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier