De baas van de kangoeroe

De Nederlander Marcel C.B. Schonenberg is de nieuwe algemeen directeur van Walibi Belgium.

Het gaat hard in pretparkenland. Bugs Bunny werd in 2004 verjaagd uit Walibi, dat sindsdien opnieuw de vertrouwde kangoeroe als voornaamste mascotte uitspeelt. Het Amerikaanse Six Flags verslikte zich in de eigengereide aanpak die het pretpark van wijlen Eddy Meeùs transformeerde naar een kickparadijs. En dit ten koste van de familiale aanpak van weleer. De groep StarParks, die in 2004 aan zet kwam, had wél oog voor een lokale benadering. Maar kijk, intussen is Walibi Belgium alweer van eigenaar gewisseld: in mei 2006 werden vijf van de zeven parken overgenomen door de Franse beursgenoteerde groep Compagnie des Alpes. Geen alleenstaand gegeven, want Bobbejaanland, in 2004 door het Spaanse Parques Reunidos overgenomen, veranderde inmiddels ook alweer van eigenaar. Daar voeren nu de Britse durfkapitalisten van Candover de plak.

“De pretparkenindustrie is nog niet zo oud,” verklaart Marcel Schonenberg de roetsjbaanontwikkelingen in de sector. “Dan is het logisch dat men op een gegeven ogenblik in een nieuwe fase aanbeland.” Het is aan Schonenberg om die nieuwe fase bij Walibi Belgium – waar ook het waterpretpark Aqualibi toe behoort – vorm te geven. Hij werd in opvolging van Rudy Hulsman, die pas in 2005 aan boord kwam en nu doorschuift binnen de hiërarchie van Compagnie des Alpes, aangesteld als algemeen directeur. Schonenberg heeft er al een heel leven opzitten in de sector. Na zijn studies in hotelmanagement ging hij aan de slag in het Nederlandse Dolfinarium. Tien jaar later en een MBA rijker werd hij managing director in Avonturenpark Hellendoorn. Beide parken zitten inmiddels ook onder de Franse CdA-vlag. Het hoogtepunt uit zijn carrière noemt hij de start van het eerste Six Flags Park in Europa, dat later omgeturnd werd tot Walibi World, in het Nederlandse Biddinghuizen, en ook al behorend tot de CdA-portefeuille.

Zijn aanpak en inzicht maakten indruk op de Fransen, die hem vroegen om Walibi Belgium verder te versterken. “Het leuke aan deze sector is dat je nooit klaar bent. Sleur krijgt geen kans.” Voorlopig pendelt hij nog over en weer, maar de zoektocht naar een stulpje in de buurt van Waver is ingezet. Het feit dat Schonenberg vrijgezel is, maakt dit nomadenbestaan iets makkelijker. Dat hij ook zelf zijn potje moet koken, is het logische gevolg, maar laat dat nu net zijn hobby zijn.

MARCEL SCHONENBERG (WALIBI BELGIUM)

IS: algemeen directeur van Walibi Belgium.

VRIJE TIJD: koken en eten.

L.D.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content