Das Kapital (1)
Moskou is nooit een eenvoudige stad geweest. Maar tot de verbeelding zal ze wel altijd blijven spreken. Deel 1 van onze zakelijke reisgids over de dure, Russische hoofdstad.
Als u van plan bent om op zakenreis te gaan naar Moskou, bereid u dan voor op een aantal cultuurschokken. De Russische hoofdstad is nu eenmaal geen plek waar u binnenkomt en kan improviseren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat u aan de luchthaven wordt afgehaald. Sheremetjovo zo heet de luchthaven is een donker, stinkend, en schrikaanjagend complex. Zodra u de immigratie door bent, staat een legertje would-be chauffeurs u op te wachten. Ze durven tot bijna 60 dollar vragen voor een ritje naar het centrum. Wissel geen geld aan de luchthaven, er zijn genoeg banken in het stadscentrum. Wissel ook niet te veel ; in restaurants, hotels en winkels kan u meestal met dollars, reischeques of credit cards terecht.
In Moskou vindt u amper een dozijn “westerse” hotels, en ze zijn allemaal duur. Tot de beste behoren het Metropol, rechtover het Bolsjoi, en Hotel Baltsjoeg, beter bekend als de Moskou Kempinski. In het Metropol puilen de kamers uit van de art nouveau-versierselen en de antieke meubelen. De kleinste kamer kost er 330 dollar. Aan de overkant van de Moskva ligt het Baltsjoeg. Het ziet er wat Spartaans uit, maar biedt zowat alle mogelijke businessdiensten aan tegen een zacht prijsje. Een bescheiden eenpersoonskamer kost 370 dollar ; voor een voortreffelijk exemplaar moet u 610 dollar rekenen. Wie met iets minder tevreden is, kan terecht in het Palace, het Savoy en de Mejdunarodnaia.
Vermijd de “Russische” hotels zoals het Rossia of het Kosmos. Ze zijn wel goedkoper (120 tot 150 dollar), maar de kamers zijn er schamel, het eten afschuwelijk en de lobby’s zitten vol met Russische maffiatypes.
Moskou is een uitgestrekte stad. Verplaatsingen gaan algauw zwaar wegen op de uitgavenrekening. De taxi’s zijn onherkenbaar, onbeschikbaar en onbetrouwbaar. De manier waarop het tarief wordt afgesproken, geeft een goed beeld van hoe de Russen de wetten van de markteconomie interpreteren : het initiatief moet van de passagier komen en als die bijvoorbeeld 5 dollar voorstelt, kan het even goed zijn dat de chauffeur de schouders ophaalt en u laat instappen of meteen 20 dollar eist, ongeacht de afstand. Zich te voet verplaatsen, is vaak een nog hachelijker onderneming. De grote Moskovitische lanen hebben acht rijvakken en Russische chauffeurs stoppen nooit… Gelukkig is er de metro : rustig, efficiënt, netjes en zelfs vrij overzichtelijk als u cyrillische lettertekens kan lezen. Met zijn schitterende architectuur is de metro misschien wel de best bewaarde nalatenschap van het oude regime.
PAUL KLEBNIKOV
Forbes
De metro van Moskou Rustig, efficiënt, netjes en met zijn schitterende architectuur wellicht nog de best bewaarde nalatenschap van het oude regime.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier