Dan liever de lucht in

Kunnen helikopters zakenlui uit de file houden? Piet De Backer van Heli-Shuttle en Erik Van Hal van Noordzee Helikopters Vlaanderen vinden van wel. En bij files oplossen blijft het niet.

Gaat de helikopter de weg op van tennis, golf, vakantie en vliegtuigreizen? Ooit waren dat grillen waar alleen de happy few zich aan konden overgeven. Misschien zal het immer stremmende verkeer ook het hefschroefvliegtuig voor iedereen toegankelijk maken. Beperkingen zijn er weinig: een gazonnetje buiten de bebouwde kom volstaat om te landen of op te stijgen.

Sint-Niklazenaar Piet De Backer (39) van Heli-Shuttle analyseerde als fervent amateur-helipiloot anderhalf jaar geleden het passagiersverloop op Zaventem. Een onderzoek van het studiebureau Tritel leerde hem dat er een potentieel van 6,3 miljoen passagiers is dat jaarlijks met de helikopter van en naar Zaventem vervoerd zou kunnen worden. De Backer – die ook de manège De Gulden Sporen in Belsele uitbaat – richtte een helikopteragentschap op onder de naam Heli-Shuttle en liep de verschillende helikopteroperatoren in het Vlaamse landsgedeelte af met zijn ideeën. Hij vond een partner in EG Heliservice, het helibedrijf van voormalig motorcrosskampioen Eric Geboers.

Om de klanten te bereiken, sloot De Backer contracten af met onder meer Carlson Wagonlit, BBL Amex, First Travel ( VAB-VTB en BIT) en Huybrechts Reizen. De businessreizigers van die bureaus vinden sinds 15 maart een folder van Heli-Shuttle in hun voucher. Ook voert hij gesprekken met Sabena om de website van de nationale luchtvaartmaatschappij te koppelen aan die van de Wase onderneming.

De lijndiensten van Heli-Shuttle (prijskaartje: 5500 frank per persoon, exlusief 6% BTW) vertrekken op weekdagen tijdens de spitsuren vanaf Flanders Expo in Gent en de vliegvelden van Hoevenen en Wevelgem bij Kortrijk. De helikopters landen op Zaventem. Op aanvraag vliegt De Backer ook van andere plaatsen naar de Brusselse luchthaven. Tailor made-vluchten, zonder vaste vertrekplaats of eindbestemming, zijn eveneens mogelijk.

Loodscontract.

Concurrent Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) maakt gebruik van een VIP-ruimte op Zaventem om zijn klanten te ontvangen. Vertrekhavens zijn twee plekken in Gent (de haven en Flanders Expo), één in Antwerpen ( Helimo, waar ook het secretariaat wordt gevestigd) en een nog nader te bepalen locatie in Brussel-Centrum.

NHV werd in 1997 opgericht door voorzitter William Wilford, gedelegeerd bestuurder Erik Van Hal en operationeel directeur Jef De Kinder. De Kinder is net als de andere NHV-piloten een voormalig Seaking-piloot van de luchtmachtbasis in Koksijde. Van Hal stamt dan weer uit de maritieme sector en was onder meer actief in het onderhoud van schepen.

Beiden liepen al in 1994 te broeden op snellere alternatieven voor het beloodsen van schepen dan de gangbare loodsboten. Na enkele jaren onderzoek zetten ze samen met de Antwerpse zakenman Wilford NHV op. Wilford, die zelf ook geregeld de stuurknuppel van een heli ter hand neemt, is ex-gedelegeerd bestuurder van Atab (Antwerps Teer- en Asphaltbedrijf) en voormalig topman van de Nederlandse holding Cindu International. Momenteel is hij gedelegeerd bestuurder van Concordimo, een holding met belangen in de Duitse softwareproducent Algo Vision en het Belgische uitgevers- en reclamebedrijf Best of Internet (zie Trends, 16 maart 2000).

Vorig jaar won NHV de aanbesteding voor de beloodsing van het Vlaams Gewest. Sindsdien breidt de onderneming gestaag het activiteitenpakket uit: vervoer van VIP’s, medische vluchten zoals organentransport, controle van watervervuiling op zee, en luchtarbeid, zoals film- en fotosessies, luchtdopen en paradroppings. Om de pendeldiensten te verzorgen, kocht NHV voor 35 miljoen frank een Eurocopter 120. De vloot wordt in juni nog met twee Agusta‘s uitgebreid.

l.h.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content