DAG MOORS (44): ‘WE HEBBEN INGEZET OP DE VERBREDING VAN DE OPLEIDINGEN’
Vorig jaar werd Dag Moors coördinator voor de cel Business, Training, Coaching en Consulting bij Educam. Dat is het kenniscentrum voor de autosector en een aantal andere sectoren die erbij aansluiten. Educam biedt zowel technische opleiding als sales- en aftersalesopleidingen aan. Zo’n 10.000 bedrijven vallen onder de Educam-sectoren, goed voor meer dan 90.000 werknemers. Educam telt zo’n 80 medewerkers en 60 lesgevers. “Mijn taak was bij mijn aantreden het team verder uit te bouwen en de portfolio aan diensten uit te breiden.”
Is dat gelukt?
DAG MOORS. “Heeft het voorbije jaar alles gebracht wat ik ervan had verwacht? Neen. We hebben tot voor 80 à 85 procent gerealiseerd wat we voor ogen hadden. De opleidingen en de mensen die er een beroep op doen zijn constant gestegen. Ondertussen blijven we ons team versterken.”
Wat hebt u gerealiseerd?
MOORS. “We hebben resultaten op verschillende domeinen geboekt. Vroeger boden we eerder losse opleidingen aan. We hebben alles beter gestructureerd. Het gaat om opleidingen met als doel de klantentevredenheid te verhogen. Educam zal daar ook meer over communiceren. In het najaar organiseren we klantenevenementen om onze opleidingen in de kijker te zetten.
“Het afgelopen jaar hebben we een volledige portfolio aan humanresourcesgerelateerde opleidingen ontwikkeld. Educam is ook verbonden met andere opleidingen. We hebben daar nieuwe klanten mee geworven.”
U bent dan een complete dienstenaanbieder geworden?
MOORS. “Inderdaad. We hebben ingezet op de verbreding van onze opleidingen. Vroeger waren we vooral bekend voor onze technische opleidingen. Die perceptie leeft nu veel minder en dat is terecht. Educam heeft ook gecommuniceerd over die bijkomende activiteiten, zoals onze hr-opleidingen, waaronder cursussen over peterschap of communiceren op de werkvloer. Ik merk ook dat de klanten ons percipiëren als een speler met een breder aanbod dan technische opleidingen. Men beseft dat het gewicht van de businessopleidingen toeneemt.
“Educam werkt nadrukkelijk aan opleidingen rond digitale marketing en digitale verkoopsactiviteiten. De automobielsector is de voorbije jaren grondig veranderd. Vroeger bezocht iemand vijf garages of showrooms om een auto te kopen, nu één of anderhalf. Alles gebeurt veel meer via het internet. En ook het personeel in de showroom moet andere taken krijgen.
“Naast opleidingen doet Educam ook audits, consultancy en coaching. Het is de bedoeling dat die trend dit jaar nog doorzet. De tijd dat je enkel voor een opleiding over de reglementering van hydraulica bij ons terechtkon is voorbij.
“We helpen antwoorden te geven op bijna elk vraagstuk in het automobielbedrijf, of het nu gaat over financieel management, verkoop, digitale marketing, klantgerichtheid of leidinggeven. Altijd met de automobielsector in het achterhoofd natuurlijk. We behouden de eigenheid van onze sector.”
Wat zijn de grote doelstellingen voor volgend jaar?
MOORS. “Zoals gezegd; de aandacht voor de digitale evoluties. Educam heeft een digital consultant aangetrokken.
A.M.
“De autosector is de voorbije jaren grondig veranderd. Vroeger bezocht iemand vijf showrooms, nu één”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier