Daan Bauwens (57) De bakens zijn gezet
Op de statige Bijlokecampus – waar het STAM gelegen is, maar ook ensembles als les Ballets C de la B en barokorkest B’Rock hun stek hebben – is het muziekcentrum De Bijloke uitgegroeid tot een van de leidende cultuurhuizen van Vlaanderen. Sinds vorig jaar zwaait Daan Bauwens, in een vorig leven algemeen directeur van de Handelsbeurs, er de zakelijke en artistieke scepter. Hij is blij met de kathedraal die hij erfde. “Maar nu wil ik er een dorp rond bouwen. De bakens zijn gezet. We hebben een goed systeem van abonnementen en kunnen op een groot bezoekersaantal bogen. Maar de financiële situatie zet een rem op onze groei.”
Wat hapert er dan aan de financiën?
DAAN BAUWENS. “Van de Vlaamse overheid krijgen we jaarlijks 900.000 euro aan subsidies. Het Concertgebouw in Brugge kan op 3 miljoen euro rekenen en deSingel in Antwerpen haalt 5 miljoen binnen. Die verhouding klopt niet. Een stad van 250.000 inwoners en 70.000 studenten moet van de overheid voldoende middelen krijgen om een muziekcentrum te ontwikkelen dat zich tot de top van Vlaanderen mag rekenen.
“Jaarlijks geven wij 4,5 miljoen euro uit. Ons artistieke budget is groter dan wat we van Vlaanderen krijgen. Meer dan de helft van de artistieke werkingsmiddelen verdienen we terug met de verkoop van tickets en abonnementen. Voor klassieke muziek is dat een bijzonder behoorlijk resultaat. We zijn nu volop bezig met het afwerken van ons dossier voor de komende structurele subsidieronde. Ik hoop echt dat we een substantiële verhoging krijgen. Daarmee wil ik De Bijloke zowel in de breedte als in de diepte verder doen groeien. We willen onder andere onze internationale werking uitdiepen.”
Wat hebt u artistiek bereikt in uw eerste jaar?
BAUWENS. “Ik heb een kathedraal geërfd. Fantastisch is dat. Maar nu wil ik er een dorp omheen bouwen. Naast de grote concertreeksen beginnen we vanaf dit seizoen met enkele kleinere initiatieven. Een voorbeeld is de Manufactuur, een experimenteerruimte voor jonge artiesten en ensembles. We begeleiden hen van bij het productieproces tot op het podium. In een verder stadium willen we hen ook helpen bij het verspreiden van hun projecten. Ook Côté Jardin is een belangrijke stap in de bouw van ons dorp. Dit jaar organiseerden we die gratis muzikale picknick in de tuinen van De Bijloke voor het eerst. Zo proberen we een bredere laag van de bevolking naar De Bijloke te lokken.”
Misschien Is klassieke muziek niet democratisch genoeg. De prijzen stijgen dit jaar.
BAUWENS. “Mensen zijn vrij hun geld te besteden zoals zij dat willen. Ik stel vast dat ze het sneller uitgeven aan pakweg voetbal dan aan klassieke muziek. Wij zijn nog altijd erg goedkoop, zeker als je ons met andere concerthuizen in binnen- en buitenland vergelijkt. Ik vind dat we nog democratischer moeten worden. Die sacrale sfeer die nog steeds rond klassieke muziek hangt, mag weg. Maar ik heb wel een probleem met het idee dat onder het mom van democratisering het artistieke niveau naar beneden zou moeten. De vorige minister van Cultuur had dat duidelijk niet begrepen. Vervlakking om meer volk aan te trekken? Niet bij ons! Niet het podium, maar de drempel moet naar beneden.”
ADZ
“Ik wil een dorp rond onze kathedraal bouwen”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier