CSR 2.0: hoe bedrijven jongeren een betere toekomst geven
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is ingeburgerd. Steeds meer bedrijven streven nu naar een ruimer engagement, bijvoorbeeld door specifieke projecten te steunen om jongeren een betere toekomst te geven. Ze tillen hun Corporate Social Responsibility-initiatieven naar een hoger niveau.
Bedrijven willen impact genereren, ook in hun sociaal-maatschappelijk engagement. Meer samenwerken met andere partners kan daartoe bijdragen. Dat merken ze ook bij The Shift, een netwerk dat meer dan 370 bedrijven, ngo’s en andere organisaties bijeenbrengt om projecten voor duurzame ontwikkeling op te zetten.
Vluchtelingen kansen geven in knelpuntberoepen
Daarbij gaat ook heel wat aandacht naar kansen voor jongeren. Directeur David Leyssens: “Zo hebben we het project Rising You, een sociale onderneming waarmee we willen werken rond twee problematieken : enerzijds de moeilijke perspectieven voor jonge vluchtelingen op de arbeidsmarkt en anderzijds het knelpuntberoep voor hoogtewerkers.”
Lees ook: Jongeren zijn de motor voor duurzame verandering
“Rising You is eigenlijk een klimclub waar jonge migranten in eerste instantie muurklimmen als hobby kunnen uitoefenen. Maar tegelijk krijgen ze de kans om via die hobby ook een attest te halen om als hoogtewerker aan de slag te kunnen”, legt Leyssens uit. “En dat lukt ook. Via het schoonmaakbedrijf Iris zijn intussen 12 jonge vluchtelingen aan de slag om poets- en onderhoudswerken uit te voeren aan hoogspanningsmasten.”
Ondernemerschap in het beroeps- en technisch onderwijs
Ook rond jong ondernemerschap beweegt er veel. Een hele reeks bedrijven, overheden en verenigingen hebben samen hun schouders gezet onder Story-me. Dat is een proefproject dat jongeren uit 11 technische en beroepsscholen in Brussel helpt om hun ondernemende vaardigheden aan te scherpen. Het initiatief loopt over alle netten heen, zowel in het Nederlandstalig als Franstalig onderwijs.
Lees ook: Belgische jongeren bepleiten duurzaamheid bij politici en de VN
BNP Paribas Fortis Foundation is een van de projectpartners. Marc Felis: “Het ondersteunen van ondernemerschap bij jongeren is voor BNP Paribas Fortis een belangrijk aandachtspunt. Van nu tot midden 2020 zal Story-me circa 3.000 leerlingen de mogelijkheid geven om te werken rond zelfkennis, creativiteit, zin voor initiatief en teamspirit. Allemaal essentiële vaardigheden om een mooie toekomst op te bouwen en een eigen bedrijf te beginnen.”
Het ondersteunen van ondernemerschap bij jongeren is voor BNP Paribas Fortis een belangrijk aandachtspunt.
Het proefproject loopt tot juni 2020, maar de partners mikken op een langetermijneffect. Daarom worden leerkrachten ook opgeleid om ‘ondernemend’ les te geven. “De scholen moeten dit straks autonoom kunnen voortzetten. Door de leerkrachten te trainen zullen ze ook na afloop van Story-me verder op de ingeslagen weg kunnen doorgaan. En zo dragen we bij tot een kwalitatief onderwijs, meer ondernemerschap en betere kansen voor jongeren uit Brussel”, besluit Marc Felis.