Concurrentie voor Sabenaûmonopolie

Privéûluchtvaartmaatschappijen vechten in Kinshasa om de lucratieve Congoûroute en de eventuele Sabenaûerfenis.

In Kinshasa wordt nu, in een eerste fase, een robbertje gevochten om de vliegrechten met bestemming Brussel. Dat zijn vier vluchten per week, volgens een bilateraal luchtvaartakkoord van 1965, waarvan Congo er twee invult. Maar als Sabena kopje onder zou gaan, komt ook het gedeelte Brussel-Kinshasa (vier vluchten voor rekening van de Belgen) in het bereik van de privé-investeerders, die elkaar in Kinshasa met ruw ellebogenwerk bekampen.

Air Cargo Logistic Ostend (ACL) staat volgens regeringskringen in Congo dicht bij een akkoord om namens LAC (Lignes Aériennes Congolaises, de opvolger van Air Congo/Air Zaïre) het monopolie van Sabena op de zeer lucratieve route te doorbreken. “De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing neemt in de ACL/LAC-deal alle back-up services en het onderhoud van de Boeing-toestellen voor zijn rekening,” bevestigt Jean-Pierre Modave, gedelegeerd bestuurder van ACL. ACL heeft zijn hoofdzetel in Frankfurt en doet cargovluchten op Azië en de Verenigde Staten. De aandeelhouders van ACL zijn hoofdzakelijk Amerikaans, via een Luxemburgse fiduciaire. “We hebben niets te maken met dubieuze cargomaatschappijen die Afrika overspoelen,” verdedigt Modave zich.

Het akkoord met LAC zou vorige week in Congo zijn beklonken, maar op de valreep kwam er flink weerwerk. Niet zozeer van Belgian World Airlines ( BWA), de andere kandidaat om twee keer per week vanuit Kinshasa naar Brussel te vliegen, wel van Demavia. Demavia is een groep oudgedienden uit de woelige luchtvaartgeschiedenis van Congo/Zaïre. Hoofdrolspelers in Demavia zijn Philippe de Moerloose, de Belgische industrieel George Forrest en de Griek Stavros, bekend van het vroegere Shabair.

Demavia oefent druk uit op LAC en zou een akkoord hebben gesloten met LAC om alle vliegrechten van Congo te verwerven, inclusief royalty’s van Sabena voor zijn vijfde vlucht op Kinshasa (bovenop de vier uit het bilaterale akkoord van 1965). ACL zou naar eigen zeggen met de expertise van Boeing en een vloot van tien vliegtuigen LAC opnieuw in het zadel tillen: “We ambiëren niet alleen vluchten op Brussel, maar ook pan-Afrikaanse verbindingen en binnenlandse vluchten,” zegt Jean-Pierre Modave.

Sommigen zien het ACL-geweld niet graag komen. Behalve Demavia staat ook Air Zimbabwe op zijn strepen. Zimbabwe vliegt op Brussel voor rekening van LAC, dat zelf geen toestellen bezit. Met de Belg Aldo Vastapane van BWA kan volgens Modave worden samengewerkt. Het in Brussel geregistreerde BWA vliegt momenteel twee keer per week van Madrid naar Cáracas in Venezuela.

E.B.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content