Con Air
Non-stop actie, explosies en macho-tirades. Dat zijn de belangrijkste ingrediënten van de brutale actiefilm “Con Air”.
” Con Air” vormt ongetwijfeld het beste bewijs dat een film niet noodzakelijk de stempel meekrijgt van zijn regisseur, zelfs al heet die Simon West. Neen, “Con Air” is een typische Bruckheimer-film, en daarbij primeert de formule. Dat bleek ook al in ” Flashdance“, ” Top Gun“, ” Beverly Hills Cop“, ” Crimson Tide“, ” Bad Boys” en ” The Rock“, films waar telkens de mannencultus centraal stond. De gespierde actie werd ondersteund door een al even overweldigende soundtrack, enkele obligate pop- of rocksongs en een (zelf)relativerende humor, een voorwaarde om het product zonder al te veel coupures door het Amerikaanse keuringsapparaat te loodsen.
“Con Air” vormt geen uitzondering op deze regel. Op enkele minuten tijd introduceert scenarist Scott Rosenberg de verschillende personages. Hoofdfiguur Cameron Poe (vertolkt door Nicolas Cage) wordt onterecht tot een gevangenisstraf veroordeeld. Op het vliegtuig dat hem na acht jaar brommen naar zijn gezin terugbrengt, zit evenwel ” every creep and freak in the universe“. De ” baddies“, die naar een nieuwe instelling worden gevlogen, worden aangevoerd door de cynische meestermisdadiger Cyrus the Virus (een uitstekende John Malkovich) en de extreem Afro-Amerikaanse militant Diamond Dog ( Ving Rhames). In geen tijd neemt het uitgelezen clubje van levenslang veroordeelden het vliegtuig over. Tussen de politie op de begane grond en de inzittenden van het vliegtuig ontspint zich een gevaarlijk kat-en-muisspel met Cameron Poe als tussenpersoon.
Het scenario van Rosenberg is lekker sarcastisch en de kwaliteiten van het script zitten in de spitse en stoere one-liners, door Malkovich, Cage en Steve Busceni nonchalant gedebiteerd alsof dergelijk taalgebruik tot hun dagelijks vocabulaire behoort. “Con Air” is evenwel een onversneden machofilm. De twee vrouwen in de film hebben een uitgesproken behangpapierfunctie. Ze zijn volledig overgeleverd aan de, al dan niet kwaad bedoelde, ondernemingsgeest van de mannen. Ondanks de voorspelbaarheden en het feit dat de makers van geen ophouden weten in de finale (de stroperige familiehereniging niet inbegrepen) biedt “Con Air” razendsnel en krachtig entertainment. De reclameslogan “Snoer uw veiligheidsriem aan !” houdt voor een keer geen loze verwachtingen in. Op voorwaarde tenminste dat het verstand op nul wordt gezet.
Piet Goethals
Con Air Voorspelbaar, maar krachtig entertainment.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier