Collivery, kruidenier aan huis

Iedereen moet boodschappen doen, ook kleine bedrijven en andere organisaties zoals kinderdagverblijven. Vroeger moest meestal een Chinese vrijwilliger op pad om de kantinekook- potten of snoepkast van het kantoor te vullen. Met diensten als Collivery is dat in veel gevallen verleden tijd. Collivery is de thuisbezorgdienst van de Halse distributieketen Colruyt, die er ook voor 100 % eigendom van is.

“Maar we varen onze eigen koers”, benadrukt zaakvoerder Hugo Vanden Hoof (52). Hij begon tien jaar geleden alleen met Collivery, na een heel parcours bij Colruyt. Zelfs als jobstudent was Vanden Hoof al aan de slag bij de grootgrutter. Na zijn studies doorkruiste hij de binnenverkoop en de afdeling logistiek. Tot Colruyt besliste om met een soort kruidenier-aan-huisformule te beginnen.

“In de begindagen van Collivery was het nog de bedoeling om via franchise te werken”, zegt Vanden Hoof. “Een aanpak met zelfstandige thuisbezorgers die de producten van Colruyt bij de mensen thuis konden bezorgen. Ik was zelf het proefkonijn en de enige werknemer van Collivery. In mijn garage zette ik een paar koelkasten en een computer en ik deed alsof ik een zelfstandige thuisbezorger was.”

Vanden Hoof merkte al snel dat die formule niet werkte. Het waren niet alleen particulieren, maar ook steeds meer bedrijven die een beroep deden op zijn embryonale thuisbezorgdienst. De knoop werd kordaat doorgehakt. Collivery zou zijn eigen logistiek uitbouwen. Het haalde dus zijn producten uit eigen verdeelcentra, in plaats van zich telkens te bevoorraden in de Colruyt-winkels. Het assortiment van de thuisbezorgdienst dat niet bij Colruyt te vinden is, groeit overigens gestaag.

Intussen draait Collivery een omzet van 42 miljoen euro. In het boekjaar 2006-’07 dan toch. Cijfers van het boekjaar dat net werd afgesloten, worden pas in september vrijgegeven. Sinds kort valt ook de exportafdeling van Colruyt onder Collivery. Dat betekent dat Collivery sinds november ook in het buitenland levert. Vooral in zwart Afrika, maar net zo goed in landen als Kazachstan en IJsland. “In zulke landen is de markt nog niet helemaal matuur, wat voor ons zeer grote groeikansen creëert.”

Halve meter sneeuw

In België bedient Collivery alles wat boven Samber en Maas ligt, met een ploeg van 204 mensen. In het hoofdkwartier in Lot is er een klantendienst en een besteladministratie. De prospecteurs en vertegenwoordigers gaan de baan op om te horen wat leeft bij de klanten. En er zijn acht lokale teams van thuisbezorgers. “Die zijn stuk voor stuk erg betrouwbaar”, zegt Vanden Hoof. “Zelfs als er een halve meter sneeuw ligt, komen ze langs met bestellingen. En ze springen er heel zorgzaam mee om. Diepvriesproducten bijvoorbeeld ontsnappen geen moment aan hun aandacht.”

“De klanten zijn heel tevreden. Dat is het belangrijkste voor het Colliveryteam. Met groeien en groeicijfers zijn we niet echt bezig. Trouwens, als je tevreden klanten hebt, stuwt dat je bedrijf vooruit. Onze groei stelt ons wel in staat om nieuwe en grotere doelen in het vizier te nemen. Op termijn willen we bijvoorbeeld onze plaats veroveren in de markt van de zogenaamde collectiviteiten.”

Niet alleen kinderdagverblijven dus, maar ook grote bejaardentehuizen. Collivery beseft maar al te goed dat het daarmee op het speelterrein van de grote thuisbezorgbedrijven komt, Java en DeliXL. “In de loop van dit jaar gaan we beslissen hoe we dat aanpakken. Op termijn worden we misschien de derde speler op die markt. Een originele dan wel, dankzij een specifieke combinatie van een uitgekiend assortiment en een uitstekende service.” (T)

C.D.C.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content