CHIP-CARD. Elektronische portemonnee
Leuven en Waver hebben de primeur van Proton, de nieuwe betaalkaart met een chip. Half februari start in de twee steden een test met de elektronische portemonnee.
Voor de konsumenten in Leuven en Waver zal de wereld binnenkort een grondige wijziging doormaken. Kleingeld verdwijnt grotendeels : het dagelijks brood, de krant, het pintje, de zak frieten, het doosje aspirine, zelfs de wafel in de pauze op school kan voortaan met de Proton-kaart betaald worden. Is het elektronisch geld op, dan gaat de konsument naar een muurterminal of naar het bankkantoor en vult de kaart weer bij (tot een maximum van 5000 frank). Het is, zoals “uitbater” Banksys in zijn slogan zegt, de kaart voor de kleine uitgaven.
Hoe doe je zo’n nieuw koncept ingang vinden bij de konsument, die een ander betaalgedrag moet gaan vertonen ? En ook : hoe krijg je de zaak aan het lopen ? Want als niemand een kaart heeft, is de handelaar niet geïnteresseerd in de aanschaf van een Proton-terminal. En als er geen terminals zijn, heeft de konsument ook geen zin om de kaart aan te schaffen. De opdracht is dus zoveel mogelijk terminals en zoveel mogelijk kaarten in de markt te brengen.
CAMPAGNE.
Volgens Armand Linkens, direkteur marketing & sales bij Banksys, is de marketing van de kaart een zaak van Banksys en de banken. “Wij doen uitsluitend het deel van de apparaten en het business-to-business trajekt (de kleinhandel). De banken doen de verkoop van de kaart. Ik weet niet wat zij voorzien hebben, maar ze willen er wel allemaal het gebeuren van de dag van maken, ” zegt Linkens.
De taak van Banksys was zoveel mogelijk middenstanders te interesseren voor de Proton-kaart. Al in een vroeg stadium werd aangekondigd dat er een chip-card kwam. In september 1994 volgde de officiële bekendmaking. In die periode startte ook de campagne naar de winkels. Het doel was een derde van de 2600 verkooppunten te voorzien van een Proton-terminal. Met 1200 deelnemers is dat doel inmiddels ruimschoots gehaald. Het moesten ook bedrijven zijn die nieuwe klanten zijn voor Banksys : twee derde ervan mocht nog geen Bancontact- of Mister Cash-betaalfaciliteit hebben.
Het voordeel voor de winkelier is dat het betalingsverkeer met de nieuwe kaart snel, veilig en goedkoop is. Er hoeft geen cash geld teruggegeven te worden. Het te betalen bedrag verschijnt in een venstertje, de konsument drukt op OK en de betaling is verricht. Er hoeft ook niet voor elke transaktie een telefoonverbinding te worden gemaakt met de computer van Banksys, zoals dat bij Bancontact en Mister Cash wel het geval is. Als er een bepaald aantal betalingen is geweest, kan de winkelier de computer bellen om het geld op zijn rekening te zetten. In de winkels is dus ook weinig baar geld aanwezig.
MEDIA.
Banksys stuurde in Leuven en Waver teams van verkopers op pad, die alle winkelstraten aandeden. Armand Linkens : “In elke winkel overhandigden ze aan de direktie een gepersonalizeerde brief met informatie over Proton, met de vraag die te lezen en of ze later nog eens langs mochten komen. De datum en het uur van de afspraak schreven ze dan op een Proton-kaartje (zonder chip). De ploegen moesten steeds met een geopende Proton-paraplu lopen, ook al regende het niet, zodat de mensen zich zouden afvragen wat Proton nu eigenlijk was. Dat heeft gewerkt. “
Tijdens de volgende afspraak werkte men naar de verkoop van de terminal. De winkeliers die een terminal kochten, kregen een korting van 50 % omdat ze ook promotie maakten voor de nieuwe kaart. Er werden ook stickers en promotiemateriaal verdeeld met de tekst : “Hier kan u vanaf februari ’95 de kaart voor de kleine uitgaven gebruiken. “
Via lokale media zal de konsumenten diets gemaakt worden dat Proton er is. Youri Tolmatchov, communications manager van Banksys, zegt dat daarvan meer te zien zal zijn vanaf 8 februari. “We gaan vrije radio’s en lokale televisie inzetten. In Leuven is dat ROB en ook in Waver is er een lokale tv, al is die niet van hetzelfde niveau als ROB. Maar zo bestaat er wel een evenwicht tussen de twee steden. We gaan ook adverteren in de kranten die regionale pagina’s hebben. “
Affichage blijft beperkt tot de winkelpunten en de bankkantoren. Tolmatchov zegt dat het geen zin heeft grote 20 m²-posters te plakken of met de nog grotere More O’Ferralls te werken. Linkens voegt eraan toe dat er geen barnumcampagne komt. “Het zal zeer soft zijn. “
PLUSPUNT.
De vraag is voorlopig of de konsument er wel aan wil maar daar is men bij Banksys redelijk gerust in. “We hebben onderzoek gedaan en daaruit is gebleken dat de mensen het koncept zeer vlug begrepen hadden, ” aldus Linkens. “We kregen ook geen enkele negatieve reaktie, al hadden we die wel verwacht rond het psychologisch element, het voelen van geld. “
Hij beaamt dat het ingeburgerde elektronisch betalen met Bancontact en Mister Cash een pluspunt is. “De mensen zagen ook onmiddellijk de voordelen in, zonder dat we ernaar moesten peilen. Ze hebben het over het gemak, over het steeds gepast betalen en over het moderne aspekt. Dat laatste is veel genoemd. Ze zeiden dat hun Proton-kaart het dagelijks betaalmiddel zou worden. Baar geld blijft natuurlijk bestaan : niemand spreekt over het totaal vervangen van cash geld. We zullen een deel van de betalingen krijgen ; welk deel, dat weten we nog niet. “
A.V.P.
ARMAND LINKENS EN YOURI TOLMATCHOV (BANKSYS) Geen barnumcampagne voor Proton : vrije radio’s en lokale televisie, adverteren op de regionale pagina’s, affichage in winkelpunten en bankkantoren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier