China sterker in export en in thuismarkt

Peking gedraagt zich in zijn thuismarkt assertiever door strengere regelgeving met protectionistische trekken. Dat zegt Jan Borgonjon van InterChina Consulting. “De crisis toont aan dat buitenlandse bedrijven in China buitenstaanders blijven.” Bij de lancering van het stimulusprogramma in juni werd al duidelijk dat voorrang bij overheidsinvesteringen zou gaan naar Chinese producten. Lamifil uit Hemiksem, een producent van bovenleidingen voor de elektrificatie van hogesnelheidstreinen met referenties over de hele wereld, kreeg na twee jaar onderhandelen van het Chinese ministerie van Spoorwegen te komen dat het niet langer welkom was.

Net voor de jaarwisseling raakte ook bekend dat de overheidsdiensten alleen producten kunnen kopen die geproduceerd zijn met gebruik van Chinese patenten. Buitenlandse bedrijven dreigen zo miljoenen mis te lopen, in 2008 liepen de Chinese overheidsaankopen op tot 82 miljard dollar. Peking wil de eigen bedrijven aansporen tot meer innovatie en wetenschappelijk onderzoek. Tenzij westerse bedrijven hun researchafdelingen overbrengen.

Maar in China is niets helemaal zwart of wit. Philippe Snel van advocatenkantoor De Wolf & Partners Sjanghai wijst erop dat “hoewel een volledige gelijkstelling tussen Chinese en buitenlandse bedrijven niet meteen zal gebeuren, de administratieve rompslomp voor het opzetten van vertegenwoordigingskantoren en de minimale kapitaalvereisten voor de oprichting van een vennootschap aanzienlijk worden verlaagd”. Er wordt verwacht dat het voor buitenlandse investeerders eenvoudiger zal zijn om deel te nemen aan investeringsprojecten, onder meer via ‘sino-foreign private-equityfondsen’.

China steekt intussen Duitsland voorbij als ‘s werelds grootste exporteur. Het systeem waarbij exporteurs naargelang van de sector 11 tot 17 procent van de btw terugbetaald krijgen, werpt zijn vruchten af. Na een duik met 40 procent tussen het laatste trimester van 2008 en de lente van 2009 veerde de Chinese export in het derde trimester op met 6 procent. Eerder al werd de geleidelijke opwaardering van de munt stopgezet. De koppeling van de yuan aan een zwakke dollar maakt Chinese export een stuk goedkoper tegenover andere munten en de euro in het bijzonder. Sinds begin 2009 daalde de yuan met 10 procent tegenover de euro. De combinatie van een lage yuan met allerlei vormen van overheidssteun doen de exportprijzen in dollar zakken met 20 procent.

Volgens de Amerikaanse textiellobby NCTO zou Peking afgelopen jaar 10 miljard dollar aan exportsubsidies toegeschoven hebben aan zijn textielsector om de beste textiel- en kledingproducenten weer slagkrachtig te maken, na een golf faillissementen vorig jaar. Fa Quix, algemeen directeur van Fedustria, bevestigt dat Chinese fabrieken verkopen tegen sterk verlaagde prijzen. De China National Textile and Apparel Council dringt er bij haar leden op aan het momentum te benutten om zich in te werken in hogere segmenten met meer toegevoegde waarde. De farmaceutische industrie ging die weg al op. Volgens Jean Fabre van het laboratorium Ipsen investeert de sector massaal in innovatie, nu basisproducten al twee tot drie keer goedkoper zijn dan van westerse concurrenten.

E.B.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content