China doet mee
China probeerde al meermaals door te breken op de Europese automarkt. Zonder succes. Rijden met een Landwind katapulteerde je twintig jaar terug in de tijd en de Brilliance BS6 kreeg een genadeloze onvoldoende in de Europese crashtest. Maar deze keer zit het snor. De ZS EV van MG (de ‘EV’ staat voor ‘electric vehicle’) voldoet wel aan alle normen om op onze wegen rond te rijden: in de Europese crashtest NCAP kreeg deze compacte SUV vijf sterren, het maximum.
Leid daar niet uit af dat deze MG helemaal rijdt zoals de doorsnee Europese SUV. De wagen is opvallend zachter afgeveerd dan we gewoon zijn. Ga je fors over een verkeersheuvel, dan houd je er beter rekening mee dat de achtersteven van de MG ZE uitbundig kan opveren. Dat is geen kritiek, want we vinden dat Europese auto’s vaak te strak zijn afgeveerd. Dat is dan weer het gevolg van een soort obsessie die wil dat auto’s sportief moeten zijn en dus vlak als een plank door de bocht moeten gaan. Niet zo met de MG ZS dus. Hij wiegt in het snellere bochtenwerk aangenaam door, met het gevoel van comfort dat daarbij hoort. Voor het overige rijdt de ZS als een typisch elektrische auto: snedig in de acceleratie.
Het interieur oogt niet zoals dat van een elektrische auto. Het ziet er allemaal heel klassiek uit, zoals de ronde tellerpartij. Minder leuk: dat MG in de eerste plaats een budgetmerk is, zie je aan de afwerking. Er zit toch wel veel bekrasbare plastic in het interieur.
De Belgische importeur van MG wil de ZS EV lanceren als een heel betaalbare elektrische auto, en maakt dat vooral duidelijk door de wagen in de communicatie te vergelijken met andere EV’s zoals de Hyundai Kona (38.980 euro). Maar een instapprijs van 30.985 euro blijft naar ons gevoel te gespierd voor een tweede gezinsauto. Tenzij je de MG ZS EV natuurlijk als eerste auto koopt. Alleen moet je in dat geval rekening houden met een beperkte, theoretische autonomie van 263 kilometer – een stuk minder dan concurrenten zoals de Peugeot 208 of de Renault Zoë. Na de test gingen we even aan het cijferen en kwamen uit bij een praktisch haalbare autonomie van 200 à 210 kilometer. Perfect voor pendelverkeer, maar te weinig voor een uitstap naar de kust, met de in ons land bedenkelijke laadinfrastructuur.
MG ZS EV
Motor
Elektromotor, 143 pk
Max. koppel: 353 Nm
Batterij: 44,5 kWh
Prestaties
Top: 140 km/u
0-100 km/u in 8,2 sec.
Autonomie (WLTP): 263 km
Test: 210 km
Instapprijs
30.985 euro
+
Eindelijk serieuze Chinees
–
Prijs, afwerking
De MG ZS EV in 3 cijfers
7 miljoen Autoliefhebbers herinneren zich MG als de Britse constructeur van heerlijke sportwagens. Begin jaren 2000 ging MG over de kop, waarna de groep in 2005 eigendom werd van de Chinese groep SAIC Motor. Die bestaat sinds 1940 en is een van de grote vier autobouwers in China, met een marktaandeel van 24 procent in zijn thuisland. In 2018 verkocht SAIC 7 miljoen auto’s. Nu begint de aanval op Europa.
470 De MG ZS, die onder meer in Engeland ook verkrijgbaar is met een benzinemotor, heeft de batterij in de elektrische versie helemaal in de vloer gemonteerd. Er gaat dus geen kofferruimte verloren, zodat de ZS EV 470 liter een zeer keurige inhoud heeft voor een compacte SUV.
7 Voor de verdeling van de MG ZS koos de Belgische importeur een nieuw concept. De elektrische nieuwkomer is verkrijgbaar via het internet en via zeven zogenoemde brandstores. Voor het onderhoud komen er servicepoints bij concessiehouders die andere merken van de importeur verdelen (Hyundai, Suzuki en Ssangyong).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier