Chevrolet TrailBlazer
Ruimte en comfort in overvloed.
Chevrolet wil met zijn nieuwe TrailBlazer wellicht een graantje meepikken van het succes in dat segment. En waarom ook niet? De gloednieuwe TrailBlazer-motor doet qua vermogen en soepelheid zonder meer aan een V8 denken, hoewel het om een zescilinder gaat. Het maximale motorkoppel is beschikbaar vanaf 1600 tot 5600 toeren. Door dat grote koppel, de stijve constructie, de soepele automaat en de nieuwe ophanging rijdt de TrailBlazer uitstekend, zowel op verhard wegdek als ruig terrein.
Wat het koetswerkdesign betreft, valt de TrailBlazer op door zijn glooiende, zachte lijnen en afgeronde hoeken. Andere designkenmerken zijn de wielkastverbredingen en de voorzijde, die duidelijk te kennen geeft dat het hier om een sport utility vehicle (SUV) gaat.
Dankzij de ruime buitenafmetingen is het interieur van de TrailBlazer aanzienlijk ruimer dan dat van zijn voorganger, de Blazer. Met zijn lengte van 4,89 meter, breedte van 1,90 meter en hoogte van 1,82 meter (wielbasis: 2,87 meter) biedt deze wagen een maximum aan zitruimte voor vijf inzittenden en een laadvolume van 1162 tot 2269 liter (met neergeklapte achterbank). Dat deze SUV een sleepvermogen van 2608 kg heeft, is ongetwijfeld een pluspunt voor wie een boottrailer of caravan moet trekken.
De ruime afmetingen zijn echter niet de enige comfortverhogende factor. Ook de standaarduitrusting mag er zijn: bij het uitrustingsniveau LT Premium bijvoorbeeld hoort lederen binnenbekleding, airco met afzonderlijk instelbare luchttoevoer voor de achterpassagiers, elektrisch regelbare voorzetels met inbegrip van lendensteun, elektrisch bedienbare ruiten en buitenspiegels, cruise control, koplampsproeiers, een audio-installatie met cassette en cd-speler, een afneembare trekhaak en een kompasdisplay in de achteruitkijkspiegel.
In normale omstandigheden wordt de TrailBlazer op de achterwielen aangedreven. Maar zodra wielspin wordt gedetecteerd, verdeelt een transferbak het vermogen automatisch over de voor- en achterwielen. Met één druk op de knop kan de bestuurder ook kiezen voor een permanente 50/50-verdeling van het motorvermogen op de assen en een lage terreinversnelling selecteren. Het ABS-systeem werkt op de vier geventileerde schijfremmen. Grote frontale en zijdelingse airbags voor bestuurder en voorpassagier zorgen voor een doeltreffende bescherming.
Patrick op de Beeck
Volgende week: de Mercedes-Benz SL.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier