CERCLINDUS. HET EI VAN CERCLINDUS
Het Antwerpse Cerclindus mikt mondiaal met machines voor de opdruk van eieren.
“Goeiemorgen, de belasting gaat met 3 % omhoog. ” Als het aan de NV Cerclindus ligt, krijgt u bij het ontbijt deze boodschap op uw zachtgekookt ei gedrukt. Cerclindus moet daarvoor wel wachten tot de Europese wetgeving ter zake wordt gewijzigd. Op dit ogenblik is reklame op eierschalen niet toegelaten.
Het Antwerpse Cerclindus is producent van machines voor de opdruk van eieren. Het bedrijf heeft de Belgische markt voor 100 % in handen en exporteert 50 % van de produktie. Vooral naar Nederland, Zwitserland en Groot-Brittannië. “Reklame op eieren betekent natuurlijk een uitbreiding van onze markt. Daar azen we op. Maar we zullen er niet speciaal voor lobbyen, ” zegt Jan Covens, product development manager van Cerclindus. “Op de Belgische markt wordt nog zeer weinig gekodeerd. Alleen Delhaize doet het. De marges in België voor eieren zijn erg laag. Kodering zorgt voor meerwaarde. En reklame betekent nog eens extra-inkomsten. “
In Groot-Brittannië is reklame op eieren wel toegelaten. Adverteerders betalen er 300.000 frank per partij van een miljoen bedrukte eieren. In België worden jaarlijks drie miljard eieren gelegd. De Belg at in 1993 gemiddeld 230 eieren per jaar.
Voor Cerclindus is de opdruk van eieren slechts een nevenaktiviteit (6 % van de omzet). De firma haalde in 1994 een omzet van 750 miljoen frank met 110 personeelsleden. Hoofdaktiviteit van het Antwerpse bedrijf is de verkoop van hechtingsapparatuur en markeringssystemen. Tien jaar geleden werd gestart met de ei-aktiviteit als komplementaire markt. Via het leveren van tape- en nietmateriaal aan sorteerders kwam Cerclindus op de idee van de eieropdruk.
Het bedrijf ontwikkelde een speciale interface en sloot voor de Benelux een exclusief verdeelkontrakt met Video Jet, wereldwijde producent van inktspuitsystemen. De Video Jet spuit 66.000 tot 120.000 druppels per sekonde. Begin september leverde Cerclindus bij het Nederlandse Zonnefarm een installatie die 130.000 eieren per uur kan bedrukken. “Wij werken met een universele interface. Dat is onze sterkte. Video Jet kan op alle apparatuur worden gekoppeld, ” zegt Jan Covens. “Dus naast eieren, kunnen evenzeer briefomslagen worden bedrukt. “
Vandaag verkoopt Cerclindus vijftien apparaten per jaar. Dat aantal kan en moet omhoog, vindt Jan Covens. Het wereldwijde potentieel beloopt 400 installaties per jaar, met vooral de Verenigde Staten als marktleider.
JAN COVENS (CERCLINDUS)Het ei als reklamemedium.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier