Carrefour grote verliezer, Colruyt grote winnaar
De wonderbaarlijke performance van Colruyt. De verdere vooruitgang van Lidl en Aldi. De moeizame weg van Carrefour. Het zijn de opvallendste resultaten van het negentiende distributieonderzoek van Marketing Map. Er dient bij vermeld te worden dat Aldi in 2006 voor de eerste maal zijn omzet per vierkante meter zag dalen. Het begin van de kannibalisatie door de inplanting van eigen nieuwe winkels in de markt. En dat Carrefour het moeilijk heeft, leerden we uit de aankondiging van de sluiting van zestien GB’s.
De tien GB’s in franchise en vijftig Express GB’s, die er volgens het expansieplan van de Carrefourgroep moeten komen, kunnen volgens Marketing Map- onderzoeker Chris Opdebeeck jaarlijks 160 miljoen euro omzet generen. Centen die welkom zijn, want hoewel Carrefour in 2006 met 26,6 procent nog het grootste marktaandeel had, komen concurrenten Colruyt en Delhaize gevaarlijk dichterbij met respectievelijk 22,5 en 22 procent marktaandeel.
De reden? Het GB-partnerplan, dat in 1996 tot doel had de vroegere Unic- en Nopriwinkels om te vormen tot winkels van GB-partner, werd volgens Opdebeeck slecht begeleid door het management en zorgde ervoor dat het winkelpark van GB enkele jaren geleden met veertig procent verminderde. Franchisehouders liepen vooral over naar Delhaize, dat al in 2003 een groter aantal winkels in franchise onder zich had dan GB.
Colruyt is vandaag de meest in het oog te houden concurrent. Opdebeeck schat, aan de hand van de groeicijfers, dat de Colruytgroep Carrefour al in 2008 zal voorbijsteken als er geen oplossing komt voor de problemen waar de Franse distributeur mee kampt. “Colruyt is nog een aantal jaren niet te stuiten, voor de kannibalisatie van eigen winkels begint. Ook de franchisewinkels van Spar Retail, die Colruyt belevert en van 1997 tot 2003 met veertig procent in winkelaantal daalden, verliezen niet langer van Delhaize. De zelfstandigen hebben meer vertrouwen nu ze dankzij hun grote broer onder andere lagere inkoopprijzen kunnen genieten”
Eén van de weinige sterke punten van Super GB Brand en Carrefour is volgens Opdebeeck hun grote winkeloppervlakte, die zeer bepalend is voor de omzet en waarmee ze beter doen dan alle andere distributeurs. Maar Opdebeeck ziet nog potentieel voor Carrefour. Wanneer de drie overblijvende merken: Express, Carrefour en GB, goed worden ondersteund, kunnen de winkels zich mogelijk sterker positioneren. “De ambitie van Carrefour Bel- gium is binnen de twee tot drie jaar het verlies van marktaandeel te stoppen en daarna stilaan weer aan marktaandeel te winnen,” zegt directeur van de GB-supermarkten Jean-Marie Andreassier in ons zusterblad Trends-Tendances.
WWW.TRENDS.BE
Interview met Jean-Marie Andreassier, directeur GB-supermarkten.
Sj.S.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier