Cannes 2000 (2)
Naast het buiten competitie voorgestelde ‘Mission to Mars’ van Brian De Palma, komt ook Nagisa Oshima’s competitiefilm ‘Gohatto’ eind deze maand uit in de nationale bioscopen.
Nagisa Oshima keert na veertien jaar terug naar het Festival International du Film. Oshima is een van de pioniers van de Japanse nouvelle vague uit de jaren zestig. Zijn indrukwekkende oeuvre bleef evenwel beperkt tot filmfestivals en het arthouse-circuit. Tot hij in 1976 de westerse wereld schokte met Ai no Korida, beter bekend als L’Empire des Sens. Bij ons werd de film door de toenmalige nationale keuringscommissie verboden. Met de door rijkswacht begeleide busritten richting Nederland als resultaat. Intussen werd L’Empire des Sens vrijgegeven in België. Oshima oogste nogmaals succes met Furyo, alias Merry Chrismas Mr. Lawrence (1983). De film werd onsterfelijk gemaakt door de bezwerende muziek van Ryuichi Sakamoto en de single Forbidden Colours van David Silvian. Hij kreeg een extra uitstraling door de aanwezigheid van David Bowie en Ryuichi Sakamoto in de hoofdrollen.
Sakamoto schreef opnieuw de muziek voor Gohatto (Taboo), een historische kostuumfilm (een genre waaraan Oshima zich tot nu toe nog niet waagde) en tevens de 27ste langspeelfilm van de intussen 68-jarige cineast.
Gohatto situeert zich anno 1865. De centrale plot draait rond een reactionaire clan van samoerais – de Shinsengumi – die de strijd aanbindt tegen de door het Westen gesteunde keizer Meiji. Oshima gebruikt het samoeraiverhaal als achtergrond om er de seksuele subtekst van zijn grondthema op te projecteren. Bij de Shinsengumi werd de promiscuïteit sterk aangemoedigd. Homoseksualiteit zorgde immers voor een sterkere groepsgeest en het doden met de sabel gaf uitdrukking aan een seksueel verlangen.
Het staat nu al vast dat Oshima’s Gohatto een van dé evenementfilms van deze 53ste editie van het Internationaal Filmfestival zal worden. Oshima mag dan al een exponent zijn van de oude garde, de vitaliteit en inventiviteit van de hedendaagse Aziatische cinema stond in Cannes wel vaker in de belangstelling. In het programma van Un Certain Regard, La Semaine de la Critique en de Quinzaine des Réalisateurs, daagden de jongste tien jaar cineasten op die intussen boegbeelden zijn geworden van de Aziatische filmindustrie. Enkele van deze filmmakers zijn dit jaar opnieuw opgenomen in de competitie: Wong Kar-wai met The Mood for Love, de in Frankrijk verblijvende Vietnamees Tran Anh-Hung met A la Verticale de L’été en Crouching Tiger, Hidden Dragon van Ang Lee.
piet goethals
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier