Cannes 2000 (1)
Van 10 tot 22 mei is het badstadje Cannes weer het middelpunt van de internationale filmbizz, starlets, journalisten en paparazzi.
Sinds enkele jaren is het een gewoonte geworden om de openingsfilm van het prestigieuze Festival International du Film na zijn wereldpremière op het festival, direct uit te brengen in de bioscoop. Het Franse kostuumdrama Vatel, dat zich situeert anno 1671 en de hofhouding van Lodewijk XIV als onderwerp heeft, komt deze week uit in België.
Gérard Depardieu, het monstre sacré van de Franse film, treedt aan als François Vatel, de toegewijde en trouwe intendant van Prince de Condé. Deze trotse, maar zo goed als geruïneerde prins, draagt Vatel op een groots feest te organiseren op het kasteel van Chantilly. De Prince de Condé ambieert namelijk het opperbevel over het Franse leger tijdens een militaire operatie tegen de Nederlanden. Om Lodewijk XIV gunstig te stemmen, laat hij een feest organiseren dat gedurende drie dagen en nachten de pracht en praal van de ‘zonnekoning’ in al zijn luister bejubelt. Vatel organiseert de feestelijkheden volgens thema, er tevens voor zorgend dat de uitgebreide menu’s steevast in een impressionant kader geserveerd worden. Alles loopt op wieltjes, tot op de laatste dag de bestelde vis en schaaldieren niet tijdig geleverd worden.
Aangezien nagenoeg niemand de film gezien heeft, kon hij ook nog niet kritisch bekeken worden. Toch enkele bedenkingen. Vatel is een Franse productie met een internationale rolverdeling en dito technische fiche. Naast Depardieu sieren ook Uma Thurman, Tim Roth en ArielleDombasie de affiche. Het verhaal is van Jeanne Labrune, maar werd door de Britse regisseur Roland Joffé en scenarist Tom Stoppard herwerkt. Stoppard schreef en regisseerde het pittige Rosencrantz and Guildenstern Are Dead en oogste lof met zijn scenario’s voor onder meer: Shakespeare in Love, Brazil en Empire of the Sun. Roland Joffé’s The Killing Fields en The Mission werden destijds bedolven onder de BAFTA-Awards, Golden Globes en Oscars. Met The Mission was hij in 1986 de Gouden Palmwinnaar in Cannes. Ik hou niet van zijn films. De paar beelden die van Vatel vrijgegeven werden, ogen somptueus. Vatel zal gegarandeerd uitmunten in gracieuze beeldcomposities en een liederlijke sfeer. Maar Joffé heeft geen greintje verstand van dramatische opbouw en zijn beeldregie is – ondanks de mooie plaatjes – meestal bloedloos en oerklassiek.
Dit zal de feeststemming voor de opening van de 53ste editie van het Festival International du Film niet dempen. De montée des marches belooft vele bekenden uit de politieke- en entertainmentwereld. De duizenden kijklustigen, honderden fotografen en geprivilegieerden die het feest van dichtbij meemaken, zullen tevreden huiswaarts keren.
Piet Goethals
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier