Camera ziet u…

…Hier crasht men niet. In de Verenigde Staten bereikt de discussie over camera’s in vliegtuigcockpits stilaan een hoogtepunt.

Krakeel is er al sinds oktober 1999. Toen crashte een lijnvliegtuig van EgyptAir een eindje buiten de Amerikaanse kust op een schijnbaar onverklaarbare manier. Onderzoek wees voorlopig uit dat één van de piloten zelfmoord wilde plegen. Na het drama gingen er stemmen op om videocamera’s te installeren in cockpits, maar piloten reageerden fel: hun privacy kwam in het gedrang.

Twee weken geleden bracht de machtige National Transportation Safety Board (NTSB) een opmerkelijk advies uit aan de overheid. De organisatie had zich tot dan op de vlakte gehouden in het dispuut, maar pleitte nu in een uitvoerige nota ronduit voor het verplichten van de camera’s in alle Amerikaanse vliegtuigen. Voor nieuwe machines vanaf 2003 en voor oudere vanaf 2005.

Momenteel kunnen twee apparaten uitsluitsel geven over wat er bij een incident aan boord gebeurt: de cockpit voice recorder (CVR) en de digital flight data recorder (DFDR) die zo’n honderd parameters permanent opslaat. Al die gegevens verdwijnen in de fameuze zwarte doos. Dat zou ook moeten gebeuren met de digitale gegevens van de camera’s, maar de beelden kunnen ook live worden bekeken vanop verkeertorens of vanuit centra voor verkeersleiders.

Behalve de schending van privacy is er amper reden om de camera’s niet te installeren. Amerikaanse (en Europese) piloten schermen er nog mee dat de beelden misbruikt kunnen worden. Na een crash zouden tijdens het tv-nieuws plots de laatste beelden van een vlucht kunnen opduiken. Dat gebeurde overigens al eerder met tapes van voice recorders.

Volgens de NTSB kan dat makkelijk voorkomen worden door bij wet het publiek gebruik van opnames te verbieden. De voorstanders van de camera’s – de NTSB, de verbruikersorganisaties en wellicht een meerderheid van de congresleden – oordelen dat de video voor extra veiligheid kan zorgen. Als er zich iets onregelmatigs voordoet in de cockpit – bijvoorbeeld rookontwikkeling – zou de verkeersleiding dat kunnen zien.

Zulke opnamen zouden bovendien waarschijnlijk een antwoord geboden hebben op vragen als: Waar lag de oorzaak van de crash van een machine van Swissair in 1998? Hoe kwam een Value-Jet-toestel aan zijn einde dat in 1996 in de Everglades verdween? Alleen al het onderzoek naar de mogelijke oorzaken van het drama dat zich aan boord van het EgyptAir-toestel afspeelde, kostte totnogtoe 17 miljoen dollar. Een videotape uit de zwarte doos had binnen de kortste keren definitief duidelijk gemaakt wat er zich de laatste minuten echt aan boord had afgespeeld.

marleen fynhoudt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content