Busreizen zitten in de lift
De ene, Luc Glorieux, was de échte ‘Mister Busworld’. De andere, Patrick Van Impe, was de nieuwe ‘Mister Busworld’. Dat was een jaar geleden, bij de aflossing van de wacht. Toen waren er nog vragen, nu alleen nog uitroeptekens. Patrick Van Impe mocht het voorbije jaar immers ervaren dat een boegbeeld opvolgen ook zijn voordelen heeft. “Luc Glorieux staat onze organisatie nog altijd bij met raad en met tips voor het maken van strategische keuzes”, zegt Van Impe. “Dat is mooi meegenomen, maar op operationeel vlak heeft mijn voorganger wel degelijk de sleutels overgedragen. Ik kon dus helemaal mijn ding doen. Een van de prioriteiten bestond erin om deze snel gegroeide organisatie nog meer te professionaliseren.”
Tegenwoordig is Busworld een managementmatig aangestuurd bedrijf dat ook meer kostenbewust door het leven gaat. “Toen er een verlieslatende dochter moest worden gesloten, hebben we dat ook gedaan. Ik denk hier aan de beurs in de Nigeriaanse hoofdstad Lagos. Ik zou het gelijktijdig mijn beste en mijn slechtste ervaring willen noemen. Zoals aan elke tegenslag, was er ook hier een keerzijde met positieve aspecten. De verlieslatende Nigeriaanse put is nu wel degelijk gedempt.”
Patrick Van Impe mocht zich het voorbije jaar om meer dan één reden een gelukkige manager voelen. De crisis die zoveel anderen kopbrekens bezorgt, gaat – voorlopig althans – zijn sector voorbij. Meer zelfs: het afgelopen jaar leek de interesse voor busvakanties alleen maar toe te nemen. Scherpe prijzen en zelfs ecologische argumenten zijn de belangrijkste verklaringen. Maar Van Impe vindt nog een reden om te lachen: de vrees dat Busworld uit zijn historische thuisbasis Kortrijk zou wegtrekken – wegens onvoldoende capaciteit in de lokale expohallen – werd weggenomen. De Groeningestad engageerde zich om minimaal tot in 2013, en mogelijk tot in 2017, de groei van Busworld te stutten door het aanbieden van voldoende infrastructuur.
Het voorbije jaar reisde Van Impe ook zowat de wereld rond. Busworld heeft zijn anker nu ook al uitgegooid in internationale metropolen zoals Shanghai, Mumbay en Istanbul. De lokale managementteams door en door leren kennen was een must en een hele ervaring voor Van Impe. “Je leert dat de zaken altijd veel complexer zijn, dan je vooraf denkt”, zegt hij. “Maar daar ligt net de grote uitdaging. Mijn respect voor mijn voorganger Luc Glorieux is er alleen maar door gestegen.”
Een jaar geleden stelde Van Impe nog de geboorte van een vijfde Busworld-zusje in het vooruitzicht in het Braziliaanse Sao Paolo, een buscentrum bij uitstek. Die Latijns-Amerikaanse ambitie heeft hij ook waargemaakt. In juni 2009 zwaaien de deuren van de Braziliaanse dochter open. Wedden dat Van Impe over minder dan 365 dagen ook eens zijn sambaschoentjes aantrekt?
K.C.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier