Busje wordt duur
“De hoge loonkosten moeten omlaag of onze toekomst wordt bedreigd”, zegt Filip Van Hool van de gelijknamige bussenbouwer. “Innovatie alleen is niet voldoende.”
Bij Van Hool in Koningshooikt worden dit jaar meer dan 1100 bussen en meer dan 3000 industriële voertuigen geproduceerd door 4000 personeelsleden. Vier vijfde van de productie van Van Hool is voor de buitenlandse markt. Van Hool realiseert dit jaar 450 miljoen euro omzet.
“Na het moeilijke jaar 2009 kunnen we dit jaar weer ons normale omzetniveau benaderen”, zegt Filip Van Hool, gedelegeerd bestuurder van Van Hool. “De significant hogere loonkosten in België, zeker tegenover onze directe buurlanden, maken het ons moeilijk. Een handicap die zwaarder doorweegt bij standaardproducten dan bij de nichemarkt van de speciale uitvoeringen. Van Hool is meer dan 60 jaar sterk geweest in innovatie, maar dit is niet voldoende. Zo blijft het wegwerken van deze loonhandicap een absolute noodzaak voor de toekomst.”
Dubbeldekker
Binnenlandse referenties zijn belangrijk voor de export. Van Hool bouwt vandaag 79 innovatieve hybride bussen voor De Lijn. Dankzij de ontwikkeling van hybridetechnologie in deze Vlaamse bussen kon Van Hool gelijkaardige modellen exporteren naar Frankrijk, Luxemburg, Italië en Nederland.
“De hybride dieselbussen worden aangedreven door elektromotoren. De stroom wordt geleverd vanuit de dieselgenerator en vanuit een soort batterij, de zogenaamde ultracaps, die remenergie opslaan en vrijgeven bij elk vertrek. Dankzij deze aanpak rijdt een hybride bus aanzienlijk stiller, vooral als hij vertrekt vanuit stilstand. Daarnaast verbruikt hij veel minder brandstof dan een gewone dieselbus, waardoor hij minder schadelijke stoffen en CO2 uitstoot”, zegt Van Hool.
Van Hool bouwt ook dubbeldekkers voor de Zweedse markt. Ze zijn in vergelijking met de standaarddubbeldekkers langer, 15 meter in plaats van 14 meter. “Deze car is ook 20 centimeter hoger dan wat gebruikelijk is. Hiermee spelen we in op de vraag van de Zweedse klant die meer comfort wil bieden aan de langere Zweedse reizigers.”
Van deze reeks worden er 60 gebouwd. Er is ook een variante, waarbij personenvervoer gecombineerd wordt met vrachtvervoer, door Van Hool een cargodubbeldekker genoemd. Vooraan zijn er 55 zitplaatsen voor passagiers, achteraan is er een enorme laadruimte.
Google-bus
Ook Google bestelde 43 bussen bij Van Hool. De Amerikaanse internetgigant wil hiermee de werknemers van en naar het werk vervoeren. “Google wil zijn medewerkers de gelegenheid geven op de bus te werken. Daarom is de bus uitgerust met tafeltjes, internetaansluiting en een fietsrek. Deze bus wordt volgens de Amerikaanse normen gebouwd.” Zo klapt het raam bijvoorbeeld naar buiten open in geval van nood.
Een andere activiteit van Van Hool is de productie van industriële voertuigen, goed voor een vierde van de totale omzet van het bedrijf. In deze afdeling werken 800 mensen. Zo specialiseert Van Hool zich onder meer in de productie van tankcontainers voor het vervoer van cryogene gassen tot -240 graden. Ze worden gebruikt voor de staalindustrie, onder andere bedoeld voor de export naar India en China.
Stefan Dhont, adjunct-directeur industriële voertuigen bij Van Hool: “Ook in onze afdeling speelt de hogere loonkost in ons nadeel. Maar ondanks die hoge loonkosten zijn klanten wel bereid extra te betalen omwille van de technische meerwaarde van onze hoogtechnologische tankcontainers. We kunnen daarom 85 procent van onze productie exporteren.”
bruno de keyser
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier