BUSINESS SCHOOL NEDERLAND. Interne MBA-kruiwagen
De Business School Nederland zweert bij haar “action learning” MBA-diploma. De Vlaamse markt wordt momenteel onder de loep genomen.
Locatie : Heukelum (Nederland).
Managers hebben een duidelijke gedrevenheid om dingen te doen, om resultaten te bereiken. Waarom hen dan nog uren leerstof laten analyzeren en hun grijze materie pijnigen met herkauwde case-studies ? De Business School Nederland (BSN), stemmig ondergebracht in een heus kasteeltje in Heukelum, tussen Rijn en Waal, vertrok van deze bedenkingen en lanceerde resoluut the action learning MBA.
Momenteel wordt de Vlaamse markt naarstig onder de loep genomen, nadat de school in Curaçao doorbrak. De operatie Vlaanderen verloopt echter niet van een leien dakje. Waar de oorspronkelijke start in Antwerpen voor april 1995 voorzien was, zingt de BSN nu al een toontje lager. Er kwamen onvoldoende reakties op de eerste advertenties. Vlaanderen blijft prioriteit, maar er wordt nu eerder gedacht aan een stapsgewijze verovering. Twee Vlamingen hebben zich nu ingeschreven in Nederland, vanaf een tiental belangstellenden kan er een eigen Vlaams programma ontwikkeld worden.
EIGEN TEMPO.
BSN werd in 1987 opgericht op de campus van de Technische Hogeschool in Twente. “Wij zijn er 3 jaar gebleven, ” blikt Marcel van der Ham, direkteur opleidingen, terug. “We beleefden er een heel rustige start in de schoot van een partikuliere universiteit. Op een dag zetten zij echter hun eigen MBA-programma op de been. Wij hebben onze biezen genomen en kwamen naar Leerdam, waar we ook ons luik distance learning lanceerden. ” Een schot in de roos. Het aantal kursisten steeg met een dikke 40 %. Momenteel volgen zo’n 200 tot 300 managers er hun opleiding.
Of beter gezegd : nemen een één meter hoge stapel Nederlandse (of Engelse) handboeken mee naar huis en beginnen aan een serieuze hap zelfstudie, doorspekt met driewekelijkse avondsessies op het kasteel. Marcel van der Ham : “Eén van onze principes is dat de kursisten moeten blijven werken. Ze moeten dus supergemotiveerd zijn om er gedurende twee jaar nog zo’n 10 tot 15 uur studie per week aan toe te voegen. Meestal wordt er echter een kompromis met het bedrijf uitgedokterd. Het is trouwens in 95 % van de gevallen de kursussponsor van zijn manager (nvdr een opleiding kost zo’n 36.000 gulden, zo’n 660.000 frank). De eigenaardigheid van onze opleiding ligt hem hierin dat de kursisten problemen van hun eigen bedrijf bestuderen en die mee naar de driewekelijkse bijeenkomsten brengen. Daar worden ze in kleine groepjes geanalyzeerd. Hierbij wordt er wel opgelet dat de samenstelling van de groepen geen aanleiding kan geven tot konkurrentiële nieuwsgierigheid in de keuken van een ander bedrijf. “
INSPRAAK.
De action learning-metodiek werd oorspronkelijk gekoncipieerd door het International Management Centre (IMC). Zijn credo ? Managers willen mee bepalen hoe en wat ze willen leren. Een training dient tevens geïntegreerd te worden in het alledaagse werk en moet ook tot de uitbouw van een persoonlijk netwerk kunnen leiden. IMC is nu reeds in zo’n 20 landen aktief. Ze is tevens de partner van BSN. “Zij ondersteunen ons programma door het toekennen van de MBA-titel aan het einde van de opleiding. Financieel staan we echter volledig onafhankelijk en halen we een omzet van ongeveer 2,2 miljoen dollar, ” weet Marcel van der Ham.
De direkteur pronkt ook graag met een andere eigenaardigheid van zijn MBA-programma. “Onze opleiding wordt niet gezien als een kruiwagen om weg te gaan bij het bedrijf. Een onderzoek heeft erop gewezen dat 70 tot 80 % van de managers, die een traditionele MBA-opleiding volgen, het bedrijf na het vergaren van het begeerde ezelsvel verlaten. Bij het action learning-programma ligt de verhouding omgekeerd. Door het feit dat de kursisten zich aktief hebben beziggehouden met het zoeken naar een oplossing voor een reëel probleem van hun onderneming, wordt de opleiding eerder gezien als een kruiwagen voor een interne promotie. “
Ook de non-profit-organizaties vinden merkwaardig genoeg hun weg tot het kasteel van Heukelum. Van der Ham : “Ongeveer een vierde van onze studenten komt uit die sektor. Managers uit de profit-sektor kunnen ook van hen leren. Zo zijn de non-profit-managers heel ervaren projektwerkers. Trouwens, de twee sektoren groeien meer en meer naar mekaar toe. “
Het profiel van de doorsnee-student aan de BSN ? Ongeveer 35 jaar, behoorlijk wat praktijkervaring en supergemotiveerd. Ze moeten tevens de ambitie hebben om een zelfstandig bedrijf van zo’n 200 tot 300 man te kunnen runnen. “Een MBA-opleiding volg je normaal gezien maar eenmaal in je leven, ” legt van der Ham uit. “Volgens mij is het dan ook beter het op iets oudere leeftijd te doen als je al flink wat werkervaring achter de kiezen hebt. “
E.H.
MARCEL VAN DER HAM (BUSINESS SCHOOL NEDERLAND) De action learning MBA wordt niet gezien als de kruiwagen om weg te gaan bij het eigen bedrijf.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier