Business op Olympische Spelen
Peter Demuynck is de katalysator voor Belgische bedrijven die willen scoren op mega-evenementen zoals de Olympische Spelen.
Voor de Olympische Spelen van 2012 is 2007 een cruciaal jaar, zeker al voor de bedrijven die er hun graantje willen meepikken. Zij kunnen terecht bij de Olympic Business Club, opgericht in oktober 2005, een gezamenlijk initiatief van de beroepsfederatie Agoria (technologische industrie) en het BOIC (Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité). De club wil de Belgische knowhow promoten en bedrijven stimuleren mee te dingen naar contracten op grote evenementen.
“De ervaring leert dat de lokale business van de organiserende landen niet alles zelf kan doen,” weet Peter Demuynck, die zich bij Agoria inzet voor international business development en ook coördinator is van de Olympic Business Club. “Zelfs de Britten zijn ons dat nu al komen vertellen. Dat biedt perspectieven voor wie snel op de bal speelt. We hebben alle Belgische knowhow opgesplitst in vijf deeldomeinen: mediatechnologie (denk aan Alfacam of Barco), sportinfrastructuur (denk aan Schelde International), bouw (zoals Besix of Schréder), access control en security (zoals Siemens of Betafence) en hospitality (Veldeman Tenten, bijvoorbeeld). In de ondernemerswereld leeft echter nog te veel het gevoel dat dit alleen spek voor de bek van grote bedrijven is. Kmo’s kunnen echter in onderaanneming even goed aan de bak komen. Maar ze moeten nu wakker schieten. In het voorjaar nog strijken we met een officiële zending en concrete businessvoorstellen neer in Londen. Voor Peking 2008 is alles al voorbij.”
Peter Demuynck had namens de Olympic Business Club al op het allerhoogste niveau contact met de absolute top van Londen 2012. “In Londen zelf hebben we een vaste lobbypersoon en Sebastian Coe, voorzitter van het Organisatiecomité, kent ons,” zegt Demuynck. “We zijn trouwens het enige land ter wereld dat zijn knowhow op dergelijke wijze gebundeld heeft. Dat maakt indruk.”
De Brugse econoom en MBA’er werkte onder meer voor het ICT-bedrijf Aexis, voor Omicron in Houston, het betreurde Flanders Language Valley in Ieper en de Leuvense Groep-T. Kan Jacques Rogge de kandidatuur van de Belgische bedrijven helpen promoten? Demuynck: “We kunnen en willen dat niet verwachten van de IOC-voorzitter. Maar het speelt nooit in ons nadeel dat een Belg aan de top staat.”
peter demuynck (Agoria/olympicbusiness club)
IS: coördinator van Olympic Business Club.
VRIJE TIJD: sport, spiritualiteit.
KCA
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier