Bulgaarse maffia in Antwerpen?
Is de Bulgaar Boyko Todorov van de Antwerpse transporteur Ad-Traco een pion van de georganiseerde misdaad? De staatsveiligheid meent van wel. Zelf noemt hij de heisa een grap.
“Grappig,” zegt de Bulgaarse zakenman Boyko Tzvetanov Todorov. “Ik vraag mijn naturalisatie aan, ze wordt eerst goedgekeurd en dan geweigerd. En dan lees ik dat ik maffiaconnecties heb. Terwijl ik nooit eerder van dergelijke praktijken ben beschuldigd.”
De Kamer van Volksvertegenwoordigers trok medio maart 2002 met een snelwet de naturalisatie van enkele Oost-Europeanen in. Volgens de staatsveiligheid ging het om personen met maffiaconnecties. Eén van hen is Todorov, die actief is met het Antwerpse expeditiebedrijf Ad-Traco. In haar nota omschrijft de staatsveiligheid Todorov als “actief verantwoordelijk in een bedrijf met een connectie met de Bulgaarse tak van de maffia, bekend voor geweld en het leveren van valse documenten, visa en arbeidskaarten”. Volgens de nota is Todorov ook actief betrokken bij de Albanese en Turkse prostitutiemaffia.
“Eén grote vergissing,” noemt Todorov de aantijging. Het zou overigens niet de eerste keer zijn dat de staatsveiligheid in dit soort onderzoeken compleet de bal misslaat. André De Roeck, de advocaat van Todorov: “De beschuldiging van die prostitutielinks is een schande. Todorov heeft een vaste, geregistreerde relatie en woont als een rustige huisvader op de Italiëlei. Hij heeft niets van een pooier of wat dan ook.”
De Bulgaar is al zeven jaar actief in België, onder meer met Ad-Traco, het expeditiekantoor Komet en het adviesbureau Algemeen Beheer en Administratie. Dat laatste werd in 2000 vereffend. Komet België ging in 2001 failliet. Op hetzelfde adres van Ad-Traco werd in 1998 door de Antwerpse zaakvoerder Mijo Lukic, van Joegoslavische afkomst, de nieuwe transportbemiddelingsfirma Ness uit de grond gestampt. Eind 2000 werd Lukic ook aangesteld als gedelegeerd bestuurder van Ad-Traco.
Een vroegere Belgische bestuurder van deze firma’s valt compleet uit de lucht als we de nota van de staatsveiligheid over Todorov citeren. Op voorwaarde van anonimiteit geeft de ex-bestuurder uitleg. “Halfweg de jaren tachtig was Komet Sofia nog een Bulgaarse officiële staatsfirma onder de communistische partij. Het bedrijf had heel wat internationale vertakkingen, onder meer in Duitsland. Op het eind van de jaren tachtig kwam ik via de Engelse internationale transportfirma Lep International in contact met Todorov. Bijna de volledige transporttrafiek van Komet kwam uit Bulgarije, via ex-Joegoslavië, Italië, Frankrijk. De eindbestemming was België.”
In de periode van de Koude Oorlog waren veel Oost-Europese staatsbedrijven in het Westen actief als satelliet voor de Russische spionagedienst KGB. Ze werkten samen met legitieme westerse bedrijven. Sommige van die staatsondernemingen vielen onder de controle van wat westerse politiediensten gemeenzaam omschrijven als ‘de Oost-Europese maffia’, hoewel de realiteit soms subtieler is. Het wegwerken van grijs of zwart geld uit een ‘moeilijk’ land kan ook worden getypeerd als de organisatie van criminele activiteiten. “Todorov heeft last gehad onder het vroegere regime, omdat hij anticommunist was,” zegt De Roeck. “Pas na de val van de Berlijnse Muur kon hij zijn ondernemerstalenten ontplooien. Hij staat los van dergelijke netwerken.”
Todorov zelf zit ondertussen met een kater. Zijn advocaat onderzoekt wat men hem nu eigenlijk verwijt. “In afwachting van dat antwoord kan ik eigenlijk niets zinnigs over mijn dossier zeggen,” verzucht Todorov.
H.B./S.J. [{ssquf}]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier