BUFFERZONES

Kleuters nemen elke gelegenheid te baat om zich een buil te vallen. In een speelplaats van Boing is dat zo goed als uitgesloten.

Ouders zijn met het probleem vertrouwd : waar kan het jonge grut zich tijdens de vakantiemaanden uitleven als het slecht weer is ? Een nieuw concept van overdekte speelplaatsen pikt daar handig op in. Het zijn megastructuren van 400 m² of groter, met verschillende niveaus en soms gescheiden ruimten voor kleuters en kinderen. Ze zijn ingericht volgens thema’s die de jeugdige fantasie aanspreken : het Schatteneiland, het Tropisch Woud, de Verloren Stad, het Gekke Kasteel, de Geheime Tuin enzovoort. Maar bovenal valt het concept op door zijn veiligheid : alle speelelementen zijn gemaakt uit zacht schuim, bekleed met afwasbaar plastic. De volledige vloeroppervlakte is voorzien van schuimmatten en ook de wanden zijn tot op 1 meter hoogte bedekt met schuim.

In het buitenland is dit soort speelparadijzen al goed ingeburgerd : “Er zijn er een 30-tal in Groot-Brittannië, 5 in Oostenrijk, 2 in Duitsland en 2 in Spanje,” weet Thierry Pouppez. Hij is directeur en mede-eigenaar van Boing Europe Ltd., een dochteronderneming van de Britse Boing Group die deze kinderattracties fabriceert in Bristol (Engeland) en Abergavenny (Wales). De totale groep verschaft werk aan 120 mensen. In ons land fungeert Kessel sedert 1994 als distributiecentrum voor heel Europa. Met een team van 7 medewerkers wordt een jaaromzet van 64 miljoen frank gerealiseerd, waarvan zo’n 30 % in België. De rest komt op rekening van de export naar onder meer Duitsland, Frankrijk en Nederland.

Op het eerste gezicht lijkt een overdekte speelplaats ideaal voor landen met een ongunstig klimaat, maar ze is ook perfect denkbaar in warme streken, omdat de kinderen er beschermd zitten tegen de zon. De eerste indoor playground in België, waarvoor Boing de speelinstallatie leverde, was Badaboum in Waver. Dan volgde SunParks in Vielsalm. Kleinere speelruimten werden op vraag van touroperator Thomson ingericht in hotelketens in Spanje, Cyprus en Italië. Op de klantenlijst staan ook McDonald’s, Quick en shoppingcentra zoals in Ingolstadt (D).

“Om rendabel te zijn, moet er een oppervlakte van 300 à 400 m² beschikbaar zijn. We spreken dan over een investering van 4 à 6 miljoen frank,” rekent Thierry Pouppez voor. “De bewijzen zijn er dat zo’n speeltuin commercieel goed kan worden geëxploiteerd. Badaboum denkt zelfs al aan franchising.” Het verzadigingspunt is volgens hem nog lang niet in zicht. De bestaande thema’s zijn eindeloos combineerbaar en zullen nog worden uitgebreid. “Wij mikken op kinderen tot 12 jaar. Ouders willen altijd wel iets extra’s doen voor de vrijetijdsbesteding van hun kroost. Bij een verjaardag kunnen ze bijvoorbeeld zo’n speelplaats tegen een forfaitair bedrag afhuren en er een feestje geven met taart, drankjes en ballons.”

THIERRY POUPPEZ (BOING EUROPE) Overdekte speelparadijzen met een maximum aan veiligheid zijn in opmars.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content