Bpost is de grootste werkgever van Brussel
De liberalisering verplicht bpost om een performante nakomeling te zijn van De Post. Efficiëntie is het sleutelwoord. Dat betekent ook een krimpend personeelsbestand, al blijft een leger van ruim 30.000 werknemers nog altijd indrukwekkend.
2010 was een goed jaar voor bpost. Om te beginnen verander-de De Post haar naam in bpost, maar vooral haalde het voormalige overheidsbedrijf mooie resultaten. De omzet steeg met 3 procent en de operationele winst ging omhoog, terwijl de postvolumes daalden. Met dank aan het economische herstel bij de pakjesactiviteiten.
De postmarkt is sinds begin vorig jaar volledig geliberaliseerd. Bpost heeft zich op die competitie voorbereid door sinds 2002 te reorganiseren. Dat gebeurde in drie bewegingen: de invoering van de Georoutes; de reorganisatie van de sorteercentra; de invoering van Postpunten en het schrappen van postkantoren. Door de constante zoektocht naar efficiëntie daalde het personeelsaantal tussen 2002 en 2011 met 8000 werknemers.
Brussel X
Bpost had eind maart niet minder dan 30.976 mensen in dienst, van wie 6435 in het Brussels Gewest. In Brussel zijn er grote veranderingen op til. Het postbedrijf plant een verhuizing naar een nieuw sorteercentrum in Neder-over-Heembeek. Het sorteercentrum Brussel X in Anderlecht biedt onvoldoende ruimte om uit te breiden. Het nieuwe sorteercentrum wordt het belangrijkste van het land. Het neemt nationale en regionale postsortering, internationale sortering en pakjessortering voor zijn rekening. Er zullen 1400 mensen werken, dat zijn er 700 meer dan in Anderlecht.
Bij bpost waren er vorig jaar 2400 aanwervingen. Dat zijn naar verluidt vooral postbodes die collega’s moeten vervangen die van job veranderden of met pensioen gingen. Om de loonkosten te beperken komen alle nieuwe postbedelers nu binnen als hulppostbode. Dat is een compromis tussen de postdirectie en de vakbonden. Het zijn meteen voltijdse banen, maar de nieuwe werknemers vallen niet in het statuut van deeltijdse postbode, waarmee het postbedrijf zijn personeelsbestand een tijdje hoopte te flexibiliseren. “Die hulppostbodes kunnen na enkele jaren doorgroeien naar de functie van postbode, tenminste als er vacatures zijn”, onderlijnt Fred Lens.
Bpost meet elk jaar de motivatie van zijn medewerkers. Volgens het jaarverslag van 2010 gaat die erop vooruit. Ondanks de voortdurende druk om de efficiëntie te verhogen en de gebruikelijke sociale onrust die daarmee gepaard gaat, zit het met de algemene motivatie wel goed. Dat lijkt ook te worden bevestigd in het teruglopende absenteïsme. Dat is traditioneel erg hoog bij het postbedrijf. Een aanpak die repressie via controleartsen combineert met een systematische opvolging door de directe chefs, lijkt vruchten af te werpen. “Blijft natuurlijk dat onze werknemers veel buitenwerk hebben”, zegt Lens. “Ze zijn daarom vaker ziek of het slachtoffer van een verkeersongeluk.”
Nieuwe inkomsten
In zijn bedrijfsstrategie zoekt bpost niet enkel een antwoord op de toegenomen competitie in een geliberaliseerde markt, maar ook op het dalende traditionele postverkeer. De komst van e-mail heeft impact op de traditionele brievenpost. Die daalt, maar de impact is minder groot dan in onze omliggende landen. Een verklaring heeft bpost niet.
De traditionele postbestellingen maken nog altijd 80 procent van de omzet uit. Met de levering van pakjes en met nieuwe initiatieven zoals een prepaid-kredietkaart en een dienst om bestellingen en boodschappen thuis te leveren gaat het postbedrijf op zoek naar nieuwe inkomsten. “Het is nog te vroeg om de resultaten in te schatten, maar we zien wel veel potentieel in die activiteiten”, aldus Lens.
Roeland Byl
De volledige Trends Top Brussel vindt u in Trends van donderdag 19 april
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier