BMW X6 35d
Wie uit is op vertoon, mag op twee oren slapen: met deze rijdt u niet ongemerkt door de stad. Zelfs niet door de buitenwijk, of het landschap: lang geleden dat we nog zoveel blikken in onze richting zagen keren als met deze X6 van BMW. De nieuwste terreinwagen van het merk (tja, hoe moet je die dingen blijven noemen, 4×4’s of terreinwagens, SUV’s of in dit geval misschien wel een 4×4 coupé, of zeg maar een cross-over?) schuifelt inderdaad verheven stijlvol over het asfalt. Tegelijk verfijnd en sportief. Zo mooi dat we die veel te kleine achterruit (zie je echt niets door…) maar zullen pruimen.
De 35-jarige Belg Pierre Leclercq, die ook de recentste X5 tekende en stilaan een sterspeler wordt in de designafdeling van BMW, zette opnieuw sterk werk neer. Zo sterk dat de tweehonderd exemplaren voor de Belgische markt waren uitverkocht voor de eerste X6 in een showroom verscheen. En BMW Belgium in München moest gaan smeken om er nog een handvol bij te krijgen.
Rijden met de X6 is op geen enkel moment echt voelen dat je met een terreinwagen rijdt. Zelfs niet in het betere bochtenwerk, waar het tuig niet vervelend gaat doorwiegen zoals we van andere SUV’s wel gewoon zijn. Het is er niet eens over om te zeggen dat de X6 echt op rails rijdt, en voor een machine die meer dan twee ton weegt en zo hoog boven de grond staat, is dat opmerkelijk. Voor die uitstekende wegligging zorgt niet alleen de vierwielaandrijving Xdrive, die we al kennen van de X3 en X5, maar ook het differentieel dat de transmissie op een dynamische manier aanstuurt. Lees: in bochten kan het buitenwiel sneller draaien dan het binnenwiel, zodat de auto veel vlotter en zonder onderstuur (de auto die de neiging heeft om niet scherp genoeg in te sturen) de bocht in gaat. Natuurlijk is het geheel iets strakker afgeveerd dan wat je van, neme, een Mercedes verwacht, maar dat weet je sowieso als je bij BMW gaat shoppen.
Andere troef van deze coupéversie van de X5: omdat verfijning en esthetiek op de eerste plaats komen, zou je denken dat de koffer niet veel voorstelt, daar in die glooiende achterpartij. Niets van. Met een laadvermogen van 570 tot 1450 liter kunt u al behoorlijk wat maanden afval naar het containerpark sjouwen. Ondertussen hebben de passagiers achterin weelderig veel plaats. Met dien verstande dat er maar twee stoelen zijn, gescheiden door een bergvakje en twee houders voor een glas champagne, of wat dan ook.
Aan de afwerking is naar goede gewoonte bij BMW heel veel zorg besteed. In het bijzonder apprecieerden we de lederen kniekussentjes tegen de middenconsole. Immers: konden we dat rechterbeen tijdens het kruisen met cruisecontrol eindelijk eens pijnloos laten rusten tegen de console.
+
Esthetiek, rijgedrag, prestaties
–
Te kleine achterruit
Jo Bossuyt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier