Blijven dromen van groei

Een lach en een traan. Leerzaam maar ook stressvol en spannend. De eerste 365 dagen van Pascal De Keyser bij Midera verliepen niet over rozen.

Pascal De Keyser (33) had zich zijn maidenjaar bij Midera (specialist in veiligheidsmateriaal) wel even anders voorgesteld. Een jaar terug werd nog gedroomd van groeicijfers en nieuwe markten. Maar het liep niet zo. De omstandigheden waren ook niet je dat. Het is geen sinecure de nieuwe CEO te worden in een familiaal bedrijf dat al 22 jaar vergroeid is met zijn patron-stichter Mik De Raeve (die ook zijn afgekorte naam aan het bedrijf schonk, Midera). “De eerste vraag is ook de moeilijkste,” zucht Pascal De Keyser, als we willen weten of de geest van Mik De Raeve nog in het bedrijf rondwaart. “Het antwoord kan bijna niet anders zijn dan ja,” zegt de opvolger. “22 jaar kan je niet zomaar uitgommen. Ik probeer echter zo goed en zo kwaad dat gaat het vertrouwen te winnen van de nieuwe medewerkers. Een hele opgave, maar als de motivatie van de medewerkers een barometer mag zijn voor onze relatie, dan denk ik dat het goed zit. Sommigen komen zelfs in het weekend afwerken wat ze tijdens de week niet gedaan kregen. Ik vraag dat niet, maar zij doen het wel.”

Van mensen die hem kennen in de buitenwereld, krijgt de uitgestuurde medewerker van Punchtopman Guido Dumarey (die een jaar terug de nieuwe eigenaar werd van Midera) veel lof. Intern was het echter een moeilijk jaar, en dat is nog een eufemisme. Het was een jaar dat in het teken stond van een reorganisatie (15 % minder personeelsleden via ontslagen) en van het integreren van nieuwe systemen, wat ook niet altijd van een leien dakje loopt. “Maar misschien was het net daardoor ook een écht boeiend jaar,” vindt De Keyser. “Je leert de andere kant van het management kennen. In een succesverhaal loopt veel als vanzelf, maar als je een turnaround moet realiseren, is het elke dag vechten. Pas nu, na 365 dagen, merk ik de eerste vruchten. Van verlieslatend zijn we winstgevend geworden. Dat is mijn grootste voldoening.”

Pijnlijke momenten had hij genoeg. Afscheid nemen van medewerkers is nooit prettig. Klanten verliezen is nog minder prettig. Toen Volkswagen besloot om zijn fabriek in Vorst op een laag pitje te zetten, mocht ook Midera in de brokken delen. De Roeselaarse kmo was hofleverancier van onder meer de imagokledinglijn van de medewerkers in Vorst, een contract ter waarde van 600.000 euro. De Keyser doet geen moeite om het te verbergen: “Ja, ik heb het voorbije jaar meer dan één slapeloze nacht gekend.”

Kniezen staat echter niet in zijn woordenboek, geloven in de toekomst wél. “2007 moet in het teken staan van nieuwe groei,” zegt De Keyser. “Die groei moet zich manifesteren op verschillenden terreinen. In Oost- Europa (industriële toelevering), in Zuid-Europa (retail), maar ook in Vlaanderen via de introductie van nieuwe producten en de start van e-business voor kleine kmo’s.”

Wat deed een man die al eens slapeloze nachten heeft en overdag vooral bezig moest zijn met een turnaround, om zijn grote portie stress te verwerken? “Ook in dat eerste jaar als CEO heeft niemand me mijn wekelijkse squash- of tennisavonden met vrienden kunnen afnemen. Het was ideaal én noodzakelijk om alle spanning letterlijk uit mijn lijf te kloppen.”

PASCAL DE KEYSER (MIDERA)

IS: CEO van Midera in Roeselare.

VRIJE TIJD: tennis en squash.

KCA

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content