Bij kaas hoort een biertje

De brouwerijgroep Duvel Moortgat denkt eraan te diversifiëren naar voeding of luxeartikelen. Toch blijven Philippe en Michel Moortgat in de eerste plaats brouwers: op 2 april stellen ze een nieuw goudblond bier voor onder het merk Passendale.

Bier en kaas gaan uitstekend samen. In zoverre zelfs dat consumenten er vaak van overtuigd zijn dat beide producten naast elkaar op de markt bestaan.

Zo blijkt uit onderzoek van de Kaasmakerij Passendale dat veel kaasliefhebbers ervan uitgaan dat ze ook een bier met dezelfde naam kunnen kopen. Aangezien dat niet het geval was, moest het dan maar worden uitgevonden. En dat is net wat de brouwerij Duvel Moortgat uit Breendonk heeft gedaan. De eerste definitieve brouwsels werden een maand geleden geproefd, het Passendale-bier wordt in avant-première voorgesteld tijdens een congres van bierhandelaars, van 2 tot 4 april in Gent. De eigenlijke lancering vindt dan in mei of juni plaats.

“Er moeten nog wat praktische zaken worden geregeld,” zeggen Philippe en Michel Moortgat, gedelegeerd bestuurders van de brouwerij. “Op dit ogenblik sleutelen we aan de etiketten en de viltjes. Daarna moeten we nog de reclamecampagne uitwerken.”

Over de kleur van het nieuwe bier wilden de broers intussen wél al iets kwijt: het wordt een goudblond biertje van hoge gisting met hergisting in de fles, dat echter “wel goed binnenloopt”. Het alcoholgehalte werd vastgesteld op 6,2 graden, lager dus dan de Duvel.

Voor de zuivelgroep Campina, die eigenaar is van Passendale, is het allicht de bedoeling om, eerder dan royalties in te pikken, het kaasmerk een nieuwe dynamiek mee te geven door er een gezelschapsdame van mout en hop naast te zetten. In een eerste fase willen de beide partners het bier op nationaal niveau lanceren, aangezien de Vlaamse kaas toch bijna overal bekend is. Later zal Passendale ook worden geëxporteerd. “Passendale-kaas verkoopt goed in Frankrijk en wij kennen succes met Duvel in Nederland. We zullen die twee markten dan ook terdege aanpakken.” Op lange termijn moet het Passendale-bier een belangrijke ontwikkelingspool worden voor de onderneming, naast Duvel, Maredsous en Bel Pils.

Vorige week maakte Duvel Moortgat zijn eerste jaarresultaten bekend na de beursintroductie van juni 1999 (zie ook Cash, blz. 29). De nettowinst van de Belgische brouwerijgroep verviervoudigde tot 26,8 miljoen euro, de netto courante winst steeg met 15,77% tot 6,9 miljoen euro. Alleen het Duvel-aandeel ging vorig jaar naar beneden, aangezien het op 22 juni 1999 werd geïntroduceerd tegen 36,5 euro en in maart 2000 een dieptepunt bereikte van 22 euro. “De markt is net achter onze beursgang verslechterd en we hebben die baissebeweging gevolgd,” verdedigen de brouwers zich. De omzet van Duvel Moortgat ging er met 7,6% op vooruit, tot 44,2 miljoen euro. “Op een markt die achteruit boert, wil dat zeggen dat we marktaandeel van onze concurrenten afsnoepen.”

Dé grote vedette blijft natuurlijk de Duvel, die iets meer dan 80% van de productie van de brouwerij vertegenwoordigt (203.000 hectoliter in 1999) en nog steeds de grootste stijging kent. Het bier is verkrijgbaar in een dertigtal landen, maar wordt vooral goed verkocht op de Nederlandse, Franse, Britse en Amerikaanse markt. Duvel Moortgat hoopt zijn paradepaardje binnenkort ook in Japan te kunnen afzetten.

De twee andere producten van de brouwerij leiden een bescheidener leven. De Maredsous, die sinds 1963 in Breendonk wordt gebrouwen en, na de overname van de Fromagerie-Brasserie Maredsous door de Franse groep Bel in 1991, ook door de brouwerij wordt gecommercialiseerd, stagneert rond de 13.000 hectoliter. Die vrij beperkte productie is volgens de gebroeders Moortgat vooral te wijten aan de drukte op de markt van de abdijbieren. De Bel Pils (28.000 hectoliter) werd in 1991 opnieuw gelanceerd en kent vooral succes op regionaal vlak, samen met een bescheiden aanwezigheid in Frankrijk en Zwitserland.

De productie die geconcentreerd zit in de vestiging in Breendonk zorgt voor zowat 90% van de omzet. Maar naast die historische pool heeft Duvel Moortgat nog andere brouwerijactiviteiten ontwikkeld in partnership. In 1989 bijvoorbeeld richtte Duvel Moortgat samen met de groep Palm (50/50) de brouwerij Steendonk op. Van de Steendonk – een witbier – wordt per jaar 20.000 hectoliter geproduceerd. Eveneens samen met Palm controleert de familie Moortgat de brouwerij Gouden Boom in Brugge. De twee groepen houden elk 46,5% van het kapitaal aan, de rest is in handen van de groep Vanneste. Die kleine productie-eenheid haalde onlangs nog de krantenkoppen toen zij het merk Brugs Tarwebier afstond aan de groep Alken-Maes (Kronenbourg), die aankondigde dat zij het wil uitbouwen tot een internationaal merk.

Bij zijn beursgang gaf Duvel Moortgat te kennen dat het extern wilde groeien. Op dit ogenblik bestaat de enige operatie van die aard uit de verhoging van de participatie (45%) in het kleinschalige Amerikaanse brouwerijproject Ommegang. “We zullen die participatie optrekken naar 50%,” zeggen Philippe en Michel Moortgat opgetogen.

Maar of de expansie werkelijk op de biermarkt zal plaatsvinden, is sinds de bekendmaking van de resultaten iets minder zeker: de brouwerijgroep liet verstaan dat ze zich voortaan ook wil storten op andere activiteiten. Misschien krijgen we binnenkort wel Duvelse voeding of Duvelse luxe voorgeschoteld.

jean-michel lalieu

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content