Belgische kwaliteit

De Limburgse vennootschap Galenco werd in 1964 opgericht door Belgische farmaceuten en dermatologen die konden rekenen op de medewerking van onze universiteiten. Vandaag richt Galenco zich tot het grote publiek met een aantal uitgebreide basisgamma’s. Het weet zich daarbij gesteund door een Europese multinationale groep.

Het oorspronkelijke uitgangspunt blijft hetzelfde: verlichting brengen voor de gevoelige huid en probleemhuid die om hulp schreeuwen. De vennootschap vindt al snel de weg naar de ziekenhuizen met een product van formaat: de vochtregulerende en kalmerende lotion Dermalex. Het product is zonder voorschrift verkrijgbaar bij de apotheker. Het duurt dan ook niet lang, of je vindt het in de huisapotheek voor de behandeling van irritaties, insectenbeten, oppervlakkige verbrandingen, zonnebrand, maar ook gewoon als massagemiddel.

Aangemoedigd door het succes van hun wonderkind, creëren de geestelijke vaders nog een aantal verwante producten. Ook daarvoor gaan ze uit van strikte farmaceutische normen: respect voor de neutrale pH van de huid en hypo-allergie. De formules voor baby’s waren er de voorlopers van. Kraamklinieken en talloze jonge moeders zweren tot op de dag van vandaag bij de producten van Galenco.

Een volmaakte synergie.

De concurrentie vormde op geen enkel moment een bedreiging voor Galenco. Het succes van de onderneming trok dan ook de aandacht van investeerders. In 1990 koopt de Nederlandse multinational Nutricia de firma over. Nutricia is gespecialiseerd in voedingsmiddelen en aanvullende voedingsstoffen met een hoge toegevoegde waarde. De onderneming is ervan overtuigd dat er heel wat overeenkomsten zijn tussen de voeding van het lichaam en die van de huid. 1998 luidt een nieuw begin in met de joint venture tussen de moedermaatschappij van Nutricia, Royal Numico, en het echtpaar Schreuder-Toja, dat met succes het beleid voert over het Hollandse Biodermal, eveneens maker van verzorgingsproducten. Voortaan kan Galenco mee gebruikmaken van de wetenschappelijke knowhow van de laboratoria Dr. Hans Schreuder. Mevr. Irène Schreuder-Toja, gedelegeerd bestuurder van het Belgische huis, neemt zich voor het management, de marketing, de reclame en public relations nieuw leven in te blazen. Zij doet dat met overgave.

Meer consumentgericht.

“Op het gebied van imago en communicatie, moest ik bijna van nul beginnen”, zegt Irène Schreuder-Toja. Aan de basis van het merk staan wetenschappers: het belangrijkste voor hen was dat de resultaten in lijn lagen met de doelstellingen. Zij gingen er steeds van uit dat kwaliteit zichzelf aanprijst. Wij weten echter al lang dat je een reputatie opbouwt door middel van marketing en een positieve assimilatie bij het publiek. We gingen dus aan de slag: om de producten te moderniseren, moesten oude principes plaats maken voor nieuwe formules; tegelijk werd er ook voor meer samenhang in de verpakking gezorgd. Onze zes lijnen hebben nu elk hun eigen logo en hun eigen kleur. Daardoor zijn ze ook makkelijker te herkennen in de winkel.

De apotheker.

Om de klant beter te informeren, werden brochures verspreid via de apotheken. De apotheker zelf werd gewezen op de bijzondere plaats die Galenco bekleedt. Het product situeert zich namelijk tussen de cosmeticamerken en de merken waarvan de producten enkel op voorschrift verkrijgbaar zijn. Op het vlak van de communicatie werd werkelijk niets aan het toeval overgelaten. Het merk is nu toegankelijk voor iedereen. Surfers kunnen er alles over lezen op de site www.galenco.com. Wie de voorkeur geeft aan een minder virtueel contact, kan tijdens kantooruren gratis terecht bij Dermaphone Galenco: 0800-30-470.

suzanne lamberts

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content