BELGISCHE KLEDINGTROTS
Op 19, 20 en 21 januari showt de Belgische kledingbranche in het Brusselse Jubelpark haar paradepaardje : kinderkleding. De belangstelling voor de eerste Kid’s Fashion Brussels is groot in binnen- en buitenland. “In België ontbrak een goede beurs voor kindermode. Belangstellenden moesten daarvoor naar de buurlanden, terwijl uitgerekend de Belgische kinderkleding uitblinkt in creativiteit en kwaliteit. Iets duurder, maar in dit segment staan wij gewoon aan de top,” zegt Valerie Sieuw (30j.), initiatiefneemster met twee partners Joëlle Vandenbemden uit de publiciteitswereld en juriste Nathalie Graevenitz. “Op gelijkaardige beurzen in het buitenland komt het gros van het aanbod van grote groepen en commerciële collecties die weinig creativiteit aan de dag leggen. Terwijl we in België een veertigtal soms kleine bedrijfjes hebben die echt uitblinken door hun originaliteit.”
Valerie Sieuw draait nu bijna tien jaar actief mee in de kledingsector. Na haar studies bedrijfsbeheer in Gent werd ze zelfstandig agente voor Franse en Italiaanse modekledij. Maar vanaf ’92 ging ze zich met eigen winkels in Brussel, Waterloo en Antwerpen toespitsen op kinderkleding. “Begin jaren ’90 begon België zich te onderscheiden door zijn trendy kinderkleding. Vandaag is de faam van Belgische kindermode doorgedrongen tot in Japan. Ook Amerikaanse stilisten komen hier inspiratie opdoen. Het stiekem kopiëren van de modellen op Kid’s Fashion Brussels is dan ook de enige schaduw die over het evenement zou kunnen hangen. Maar zowel de createurs als de detailhandel reageerden erg enthousiast op ons initiatief. Alleen de Belgische Kledingfederatie was aanvankelijk sceptisch, maar dankzij de grote respons zoals blijkt uit de preregistraties verloopt ook die medewerking vlot,” lacht Valerie Sieuw.
Sieuw koos bewust voor een beurs met een “aparte, gemoedelijke sfeer” in Autoworld, onder de triomfboog van het Jubelpark tussen de oldtimers. “We willen er een gezellig feest van maken, weg uit het klassieke onpersoonlijke beurscircuit. Onze organisatie biedt een sleutel-op-de-deur-concept aan, een cosy, all-in-oneformule : eenvormige standen in aantrekkelijke materialen, maar met sobere aankleding. Het zijn immers de kindercollecties die in het oog moeten springen. We hebben voor deze eerste editie een zestigtal exposanten, uit België, Nederland, Frankrijk en Italië, op 1500 m² tentoonstellingsruimte. Het zouden er gemakkelijk dubbel zoveel kunnen zijn.” Na deze voorjaarsbeurs volgt eind juni ’97 een tweede uitgave van Kid’s Fashion Brussels met de kindermode voor het voorjaar ’98.
VALERIE SIEUW (KID’S FASHION BRUSSELS) Waarom zouden we de top van de kindermode niet in eigen land tonen ?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier