Belgische baggeraars hebben nieuwe havenconcessies in elf Braziliaanse havens in vizier
(Belga) Binnenkort kunnen baggeraars dingen naar omvangrijke contracten in Brazilië. In de nabije toekomst – de deadline is wel al enkele keren opgeschoven – wil de Braziliaanse regering langdurige concessies uitschrijven voor onderhoudsbaggerwerken voor elf havens. De Belgische baggeraars Deme en De Nul maken zich alvast op voor de strijd.
De Braziliaanse regering lanceerde vorig jaar het plan om de Braziliaanse havens competitiever te maken. Daarvoor heeft ze 3,8 miljard Braziliaanse real (1,46 miljard euro) veil. De investering maakt deel uit van een groter investeringspakket ter waarde van 54 miljard real (20,7 miljard euro) voor de uitbouw van de logistieke sector in de Braziliaanse havens. De aanbestedingen zijn interessant, want geldig voor tien jaar. Het gaat onder meer over onderhoudswerkzaamheden bij vijf van de zes belangrijkste havens van het land, met name de havens van Rio Grande, Itajaí, Paranagua, Vitória en Santos. Die laatste is de grootste haven van Brazilië, maar ook van het Latijns-Amerikaanse continent. Op wereldschaal is Santos de 43ste grootste containerhaven. Ook de Vlaamse havens zien het optimitisch tegemoet. De haven van Zeebrugge zag de trafiek van en naar Brazilië de afgelopen vijf jaar met 175 procent stijgen. Woensdag ondertekende de Antwerpse haven, in de marge van de logistiekbeurs Intermodal in Sao Paulo, nog een samenwerkingsakkoord met de deelstaat Sao Paulo, die de haven van San Sebastiao beheert. Het akkoord loopt tot 2016. Bedoeling is vooral knowhow te leveren over duurzame ontwikkeling en expansie van havenfaciliteiten in verstedelijkte gebieden en over de multimodale ontsluiting van de haven op het achterland. Momenteel is er voornamelijk een focus op wegvervoer, met verkeerscongestie tot gevolg. (MUA)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier