Belgisch klusconcern in de maak?
Bij Belgacom, de NMBS en De Post werken zo’n 7000 mensen die zich uitsluitend bezighouden met facilitaire taken, zoals onderhoud. Net op die afdelingen heeft het Antwerpse Faceo nu zijn zinnen gezet. “Het enige wat we vragen, is wat durf, creativiteit en toekomstvisie van de ministeries en de overheidsvakbonden,” zegt Faceo-topman Dirk Vandueren.
Een kereltje met een vlekkerige overall en een oliespuit. De onderhoudsman. De paria van uw bedrijf. Hebt u nog poetsvrouwen in dienst of maken de dames en heren van Milo of Rentokil de boel schoon? Hebt u nog computers voor uw administratie of verzorgen de dames en heren van EDS of AA Consultants uw loonfiches, voorraadbeheer, rekeningen, reclameverzendingen en offertes?
Het uitbesteden van het onderhoudswerk past in diezelfde trend. Lekt uw kraan thuis? Na drie weken valt de loodgieter binnen en op drie minuten stopt het straaltje. Lekt de kraan op de fabriek? U kunt geen drie weken wachten en uw klusjesman werd te oud en te duur. Bedrijven die leven van het simpelste tot het ingewikkeldste klussen, stelpen uw lek na drie kwartier.
Technisch onderhoud, poetsen, veiligheidscontrole, catering, adviseren, vastgoedmanagement zijn zes van de diensten van zogenaamde facility managers. “Wij waaieren breed uit, meer bepaald over vijf subsectoren van de facilitaire dienstverlening,” zegt Dirk Van- dueren (43) van Faceo. “Zo ontwikkelen we samen met Tour & Taxis het property facility management van die Brusselse site.”
ISS, Dalkia, Imtech, Prisma FM en Sodexho zijn Faceo’s belangrijkste concurrenten, maar de meeste van die bedrijven zijn volgens Vandueren sterker gefocust. “Dalkia spitst zich bijvoorbeeld toe op het onderhoud van technische installaties.”
De jacht op een overheidscontract
Faceo houdt kantoor in een semi-industriële straat, in een ex-atelier van Alcatel op voetstappen van de Bell-Toren op het Antwerpse Zuid. De omzet in 2003 bedroeg 28,6 miljoen euro, de EBIT 1,7 miljoen euro. Om de baas te zien, moet je slalommen naar de achterkant over trappen en door een gang met pronte brandslangen en scherp gekleurde servicekasten.
Faceo is vies van koude drukte. Het jonge kruispunt van gortdroge, industriële inzichten en diensten heeft gevleugelde meningen over de expansie tot een groot, internationaal Belgisch dienstenbedrijf. Managing director Dirk Vandueren toont een tekst met de kale titel: “Optimalisatie overheidsdiensten en behoud van werkgelegenheid”.
“Faceo is gegroeid uit de onderhoudsdiensten van vier Franse bedrijven, later versterkt door een equipe van Sabena. Wij hebben een eigen, veelomvattende mengeling van facilitaire diensten voor de ondernemingen en de overheid. Faceo zou een nuttige partner kunnen zijn van de overheid voor de overname en de integratie van de onderhoudsafdelingen van de openbare en de semi-openbare ondernemingen van België. De Deen ISS is een internationale reus in de schoonmaak, Faceo kan dat worden voor facility management, met de nodige durf, creativiteit en toekomstvisie van de ministeries en de overheidsvakbonden,” pleit Dirk Vandueren. Een licentie in theologie van de KU Leuven is geen hoofdvereiste voor een ondernemer, het helpt wel om niet te beven van buitenissige ideeën.
De facilitaire diensten van de overheid behoren niet tot hun kernactiviteit en worden daarom makkelijk vergaarbakken met een gebrek aan kundigheid en beroepservaring. Dirk Vandueren: “Als die diensten zouden worden geoptimaliseerd, kan de werkgelegenheid behouden blijven en in de toekomst zelfs worden uitgebreid.” Belgacom, NMBS en De Post zijn halfopenbare ondernemingen met 100.000 werknemers, waaronder 7000 bij facilitaire taken. “Als grote herstructureringen zich daar opdringen, dan leveren de onderhoudsdiensten als eerste banen in,” betreurt Vandueren. “Als zij beter geleid worden, bijvoorbeeld door een privaat-publieke samenwerking of door de creatie van een eigen Belgisch staatsbedrijf voor facilitaire dienstverlening, ontstaat de mogelijkheid om banen te behouden en in de toekomst te scheppen.”
Faceo laat hiervoor in overheidskringen proefballonnen op. Dirk Vandueren: “Een inhoudelijk sterke, hoewel wat bureaucratische definitie van facility management is: de organisatie en coördinatie van alle activiteiten nodig om een soepele, productieve en aangename fysische werkplaats te voorzien en daarmee het primaire proces te ondersteunen en bij te dragen tot de algemene doelstellingen van het bedrijf”.
De equipe van Sabena
De facilitaire afdelingen van Alcatel, Cegelec, Thales en Alstom zijn de vaders van Faceo. De vier ontsproten uit de splitsing van Alcatel-Alsthom in een telecom- (Alcatel) en een machinebouwbedrijf (Alstom). Een ploeg van zeven ex-Sabena-werknemers, waaronder Dirk Vandueren, stapte in maart 2002 naar Faceo. Dirk Vandueren: “Faceo kreeg van Alcatel bij de verzelfstandiging een gevulde rugzak mee voor onderweg. Vandaag is de voorkeursbehandeling weggevallen en staat de vroegere moeder nog maar voor 70 % van onze omzet.”
Frans Crols
De facilitaire markt verwacht tegen 2007 een groei van 12 %.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier