BELEUVENISSEN
Enkele grote projecten in het Leuvense op een rijtje.
Philips. De slag om de voormalige Philips-vestiging in Leuven werd gevoerd op het scherp van de snee. De Antwerpse promotor Belinvest bood 420 miljoen voor de site, met de bedoeling er handelszaken en horeca-vestigingen in onder te brengen. In totaal gewaagde het project van 18.000 m² verkoopoppervlakte. De stad kon zich niet verzoenen met de plannen van Belinvest, die volgens schepen Bart Massart de kleine Leuvense handelaar een zware slag zouden toebrengen. Belinvest werd hierdoor verplicht af te haken, zodat de stad de terreinen kon kopen voor 199 miljoen frank.
Als zoethouder (volgens Bart Massart omdat ze het dossier door en door kenden) blijft Belinvest echter bij het Philips-project betrokken. Als projectontwikkelaar. Ook de architect van het oorspronkelijk Belinvest-plan, de befaamde Aldo Rossi, mag nog meedoen. Hij tekende een project waarin plaats zal zijn voor de stedelijke en gewestelijke diensten en enkele horeca- en winkelzaken, bestemd voor de werknemers in het gebouw.
Rossi voor het Philips-gebouw en de Spanjaard Sola Morales voor de ontwikkeling van de stationsbuurt. Internationale namen uit de architectuurwereld moeten Leuven uitstraling geven.
Maar voelen de Leuvense architecten zich niet miskend ? “Niet echt,” beweert Marc Cerulus, voorzitter van de Kamer van Architecten van Leuven. “De stad beloofde dat Leuvense architecten mogen meewerken aan het project. Internationale uitstraling voor Leuven komt bovendien ook ons ten goede. En het stadsbestuur zou van plan zijn voor andere grote projecten architectuurwedstrijden uit te schrijven. Iets wat we alleen maar kunnen toejuichen.”
Cera-parking. De grote parking aan de Minderbroederstraat wordt zowel overdag als ‘s avonds intensief gebruikt. De stad wil er woningen bouwen en veel groen voorzien. De parking zou dan ondergronds komen. Een interessant plan dat echter stuit op de eis van de eigenaar van de terreinen. Cera/ABB willen de terreinen enkel afstaan in ruil voor 208 voorbehouden parkeerplaatsen in de nieuwe parking. Een te zware eis voor de stad. De bouw van elke parkeerplaats kost immers 500.000 à 600.000 frank. Terwijl de opbrengst van de grond voor de stad niet hoog zou liggen : men wil er immers slechts een beperkt aantal panden op voorzien, zodat de leefbaarheid van het project niet in het gedrang komt.
Hotel Métropole. De site van het verloederde afgebrande Hotel Métropole is eigendom van de ASLK. Die wil het terrein tegen een zo gunstig mogelijke prijs verkopen. Potentiële kopers zien hun plannen echter gedwarsboomd door de strenge regels van de stad voor de bestemming van de site. Een Luxemburgse groep heeft een koop-optie voor de terreinen op zak. Tot eind mei krijgt de groep de tijd om voor hun project de nodige vergunningen te krijgen. Zoniet komt het hotelproject van architectenbureau Cerulus & Desmedt (in samenwerking met de aannemer Van Hout, die eerder de Ladeuzeparking bouwde) weer in beeld.
BART MASSART Internationale uitstraling moet bezoekers lokken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier