Beleidsruimte: minder dan zero

Hans Brockmans
Hans Brockmans redacteur bij Trends

Stop de onderhandelingen over het programma van het volgende Antwerpse stadsbestuur. Er zijn immers geen centen, zegt schepen van Financiën Hugo Schiltz.

De inmiddels vastgelopen onderhandelingen over het volgende Antwerpse stadsbestuur over mobiliteit en veiligheid waren eigenlijk een maat voor niets. Dat leiden we af uit de berekeningen van de Antwerpse schepen voor Financiën Hugo Schiltz (VU).

Die zegt: “De begroting van volgend jaar heeft een deficit. Dat kan er toe leiden dat we moeten werken met een noodbegroting, via voorlopige twaalfden. Alleen de wettelijk verplichte uitgaven mogen dan worden verricht. De niet verplichte uitgaven (voor sport en cultuur, bijvoorbeeld) of nieuwe projecten zijn dan niet toegelaten. Anders gezegd: de beleidsruimte wordt herleid tot minder dan zero.”

De voorbije jaren had Antwerpen een sluitende begroting, die onder meer een gevolg was van bezuinigingen, een schuldherschikking (gunstig door de lage rente) en enkele meevallers, zoals de verkoop van de aandelen in het Gemeentekrediet (nu Dexia).

Voor 2001 voorspelt Schiltz echter voor 1,5 miljard minder inkomsten als gevolg van beleidsmaatregelen van hogere overheden (op een totaal van 36,9 miljard inkomsten). Dit zijn onder meer 1,1 miljard minder inkomsten uit de onroerende voorheffing, 227 miljoen minder te innen opcentiemen op personenbelastingen en 100 miljoen minder algemene inkomsten (zoals dividenden uit de intercommunales).

Ook de uitgaven zullen stijgen met 1 miljard, vooral de werkingskosten (plus 632 miljoen). De totale uitgaven zullen 39,1 miljard bedragen. Dit wijt Schiltz onder meer aan de verplichte integratie van de activiteiten die gebeurden met de subsidies van het Sociaal Impulsfonds. “Nu de subsidies zijn weggevallen, blijken de SIF-gelden een vergiftigd geschenk,” aldus Schiltz. “De daling van de inkomsten is hoofzakelijk te wijten aan de centrale overheden. Omdat ze aan de belastingen sleutelden, verminderen onze inkomsten. Dat bleek pas in september, toen we van Financiën de geraamde en verplicht over te nemen cijfers van de inkomsten van volgend jaar kregen. Ook de maatregelen die worden opgelegd aan de intercommunales, hebben een negatieve weerslag op onze begroting. Kortom: de Vlaamse en federale politici nemen een hoop beslissingen die onze begroting verzwaren.”

De VU-politicus ontkent dat Antwerpen de financiën slecht beheert. De personeelskosten (52% van de uitgaven) zijn laag in vergelijking met andere provinciehoofdsteden (46 tot 60%). Dat geldt ook voor de werkingskosten (15% tegenover 13-19%).

“Daar valt niet veel te bezuinigen,” aldus Schiltz. “Een belastingverhoging zie ik evenmin zitten, want dan jagen we rijkere Sinjoren zeker naar de goedkopere randgemeenten, zoals Schilde en Brasschaat.”

De VU-politicus wijst erop dat vooral de hoge afbetalingen van leningen (17,4% van de uitgaven) wegen op zijn begroting. “Er is maar één haalbaar alternatief: de overname van een deel van de stadsschuld,” zegt hij. “Dat kan, als de Vlaamse regering haar grootstedelijke beleidsverklaringen ernstig neemt. Het probleem van Antwerpen: er is geen politiek zwaargewicht in Brussel die onze belangen verdedigt.”

HANS BROCKMANS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content