Beat met melodie

Het dancelabel Antler haalt regelmatig de topvijf in België. In het buitenland loopt het als een trein, maar een wereldhit is er nog niet.

Samen met Maurice Engelen, bekend als de wereldvermaarde danceproducer en techno-act Praga Kahn, stampte Roland Beelen (43) in 1982 de onafhankelijke platenfirma Antler uit de grond. Aanvankelijk mikte Antler op de alternatieve pop-rockmarkt en had daar enkele bescheiden hits (onder meer met Nacht Und Nebel en 2 Belgen). Maar nadat in de tweede helft van de jaren tachtig de Belgische New Beat-beweging met zijn elektronische dansmuziek in het buitenland aansloeg, ging Antler zich ook toeleggen op dance. Die omschakeling betekende meteen de start van het succesverhaal van Antler. De jongste jaren zagen Roland Beelen en Maurice Engelen de omzet van hun onderneming bijna jaarlijks verdubbelen – tot zowat 300 miljoen frank vandaag – en hebben ze twaalf mensen in dienst.

Met namen als onder andere Milk Inc, 2 Fabiola en Da Rick verkoopt Antler ongeveer 400.000 singles per jaar. “We maken een eigen soort dansmuziek,” zegt Roland Beelen. “We combineren de alombekende beat met een melodie en refrein.”

De jongste vijf jaar is vooral de groei in eigen land opvallend. “Van een topsingle verkopen we in België 30.000 exemplaren, van een topalbum gaan minstens 20.000 stuks over de toonbank. Momenteel hebben we zowel in België als in Nederland een nummer één-hit met Scoop, goed voor 100.000 verkochte exemplaren. We zijn trouwens bezig aan een opmars in Nederland. De laatste twee jaar zijn we marktleider in eigen land, maar de markt is klein. Daarom willen we zoveel mogelijk naar het buitenland trekken.”

Antler produceert niet alleen muziek, het zorgt ook voor de marketing en de promotie. De distributie is in handen van EMI en in het buitenland zorgen zowel independent-labels als majors zoals EMI, Sony en Warner voor de verdeling. Er wordt veel verkocht in het buitenland. Van een eerder alternatieve act als Lords of Acid bijvoorbeeld werden de afgelopen tien jaar anderhalf miljoen albums verkocht. Maar een multi-seller – een single die wereldwijd de topvijf van de hitparades haalt – is er nog niet geweest. “We hopen dat daar snel verandering in komt. Het talent is in elk geval aanwezig. Wellicht speelt de credibiliteit van de Vlaamse markt ons parten.”

In de toekomst ziet Roland Beelen heel wat verschuivingen in zijn sector. “De verkoop van muziek via het internet gaat almaar belangrijker worden en daar moeten we uiteraard op inspelen. Momenteel is op onze website nog geen muziek te koop in downloadbare bestanden, maar dat zal in de nabije toekomst zeker veranderen. Eerst moet men echter de bijbehorende piraterij aanpakken. We zijn blij dat er op dat gebied recent repressieve uitspraken gedaan zijn door de rechtbank,” besluit Roland Beelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content