Investeringsplanvan 12 miljard

Bij Brussels Airport Terminal Company nv (BATC) ligt een investeringsplan op tafel ter waarde van 12 miljard frank. Gedelegeerd bestuurder van BATC Pierre Klees bevestigt : “We werken inderdaad een masterplan uit voor de uitbreiding van het passagiersgebouw. Het definitieve plan moet klaar zijn in het eerste trimester van ’97. De investering beloopt 10 tot 12 miljard frank, berekend in franken van vandaag. Er zal worden gebouwd tussen ’97 en 2005. We werken daartoe nauw samen met Paul Reutlinger.”

Na een jarenlange gespannen verhouding met het team van Pierre Godfroid lijkt er dus beterschap te komen in de relaties tussen Sabena en BATC. De luchthavenuitbater vat binnenkort de werken aan voor een Central Injection Point (CIP) aan de overgang van de oude naar de nieuwe terminal. Dit CIP komt er vooral op vraag van Sabena. Bedoeling is dat transferpassagiers die tussen Schengen-landen en niet-Schengen-landen (en vice versa) reizen, op een vlottere manier van het ene gedeelte van de luchthaven naar het andere kunnen. “Het CIP moet volgende zomer gereed zijn,” zegt Klees. “Dit kost ons 60 miljoen frank.” Maar Sabena, die 80 % tot 90 % van de 2,5 miljoen tranferpassagiers in Zaventem aanlevert, zou financieel tussenkomen. Voor hoeveel en op welke manier is onduidelijk.

Behalve het CIP omvat het BATC-masterplan de langverwachte bouw van pier A, de eventuele verlenging van het incheckgebouw, een nieuwe parking voor 2500 wagens (de bouwaanvraag hiervoor is ingediend) naast het Sheraton-hotel, de uitbreiding van de commerciële galerij, de verlenging van pier C waar de huidige satelliet zou worden vervangen door twaalf bijkomende gates en de bouw van een centraal busstation. Dit station komt onder de oude terminal en zet een domper op de plannen van Virgin Express-baas Jonathan Ornstein , die op deze plaats een exclusieve incheckzone voor Virgin plande. Ornstein is niet zinnens om zich aan te sluiten op het Cute-inchecksysteem van BATC (zie omslagverhaal, blz. 36) en wil de leegstaande incheckbalies in de oude terminal recupereren voor de inscheping van Virgin Express-passagiers. “Geen cowboy-stijl in mijn luchthaven,” reageert Pierre Klees bits. “Virgin Express ( nvdr. dat per maand al zo’n 1000 vluchten van en naar Zaventem organiseert) zal zich inpassen in onze structuur.”

PIERRE KLEES (BATC) Het passagiersgebouw op de luchthaven van Zaventem wordt uitgebreid.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content