BARBIERS SCHEREN ECHTE MANNEN

Ad Van Poppel medewerker Trends

Tegenwoordig zie je evenveel mannen met baarden in het straatbeeld als in een doorsnee vikingfilm. De barbiers maken een comeback, maar de verkoop van scheerproducten daalt.

Scheermarkt daalt

Sinds 2013 worden minder scheerproducten verkocht. De markt van scheerartikelen daalt in waarde sterker dan eenheden. Een van de oorzaken is dat mannen vaker kiezen voor goedkope scheermesjes in plaats van de dure topmerken. De marktleider Gillette mag geen cijfers geven, maar sinds enkele jaren neemt het aantal verkochte scheermesjes van dat merk af. Cijfers uit het Verenigd Koninkrijk geven aan dat in 2014 de verkoop van scheermesjes met 3,6 procent daalde. Voor dit jaar verwacht het nog eens een daling in die orde.

Hipster

Bovendien zijn door de populariteit van de baard minder scheermesjes nodig. De volle baard werkt aan een comeback. Populair is de baard van de ‘hipsters’, een subcultuur waarin authenticiteit belangrijk is. Je herkent de mannelijke hipsters onder meer aan hun houthakkershemden, een vouw- of fixedgear-fiets, een voorkeur voor slow food of ambachtelijk bier, een kunstzinnige tatoeage én aan hun baard of snor. Hun volle baard gaat vaak samen met een strak kapsel: kort geschoren aan de zijkanten, wat langer bovenaan en met een scheiding.

Mannelijk

Naar schatting heeft in ons land 40 procent van de mannen gezichtsbeharing, gaande van een volle baard tot een dun snorretje. Waarom kiezen mannen voor een baard? Nicolas Bayer, die samen met Olympia Bayer het barbersalon Bayer & Bayer op de Zavel in Brussel uitbaat, zegt dat mannen weer mannelijk willen zijn. “Het is dertig jaar geleden dat mannen nog ‘echte’ baarden hadden. De afgelopen twintig jaar was de mannenhaarmode nogal vrouwelijk met kleuringen. Nu willen ze hun mannelijke kant weer tonen.”

De barbier

De weekendbaard vraagt geen verzorging. Op maandagochtend gaat hij eraf. De volle baard heeft wel wat aandacht nodig. Er is dan ook een groei in de verkoop van grooming-producten en de opkomst van barbiers in de steden. Nicolas Bayer: “Het idee leeft dat het een uitgestorven métier is. Maar de mensen zoeken naar authentieke zaken. In een barbershop draait het niet alleen om het scheren. We geven ook advies over hoe je je thuis moet scheren. Dat moeten de mannen weer leren. Ze doen dat al twintig jaar in vijf minuten met een Bic- of Gillette-mesje.” Wie zich laat scheren bij een barbier, moet daar al gauw een halfuur voor uittrekken. Er is een vast protocol met onder meer het gebruik van warme en koude handdoeken en het inzepen.

Mannenwereld

De opkomst van de barbiers heeft ook te maken met veranderde gewoontes bij mannen. Ze willen een kapper waar alleen andere mannen zijn. “Een kapper waar ze ook een glas bier of whisky kunnen drinken. We hebben dan ook een bar”, zegt Bayer. De aankleding van de barbershop is doorgaans een mengeling van vintage en moderne stijlen. 30 procent van het cliënteel bij Bayer & Bayer valt in de categorie ‘hipster’. De overige 70 procent zijn doorsnee mannen van alle leeftijden.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content