Banden voor Europa
Het Japanse Bridgestone maakte van Zaventem het hoofdkantoor voor zijn bandenactiviteit op het Europese continent. Het is een van de grootste omzetmakers in de provincie.
In een van de nieuwe kantoorgebouwen in Zaventem, op een steenworp van de luchthaven, werkt de Japanse bandenmultinational Bridgestone voor de hele Europese markt. Daardoor was de vennootschap NV Bridgestone Europe in 2011 goed voor een omzet van 2,986 miljard euro. Maar die omzet wordt uiteraard niet alleen in België gehaald. De vennootschap telt 34 filialen in 21 Europese landen, van Roemenië via Portugal tot Ierland.
Rond de eeuwwisseling legden de Japanners sterker de focus op Europa, na een mindere prestatie in Noord-Amerika. Bridgestone wou zijn marktaandeel en naambekendheid op het oude continent opdrijven. Die oefening is niet echt geslaagd, want de Europese koepelvennootschap torst een overgedragen verlies van 323 miljoen euro. Ook in 2011 was het bedrijfsresultaat flinterdun: geen 6 miljoen euro op een omzet van bijna 3 miljard euro. Dat komt neer op een bedrijfswinstmarge van een schamele 0,2 procent.
Voor de belastingen is het wel handig. Door de overgedragen verliezen betaalt de onderneming nul euro aan de schatkist. Bovendien krijgt de onderneming dividenden van buitenlandse filialen, die al in eigen land werden belast.
Vlaams bruggenhoofd
Behalve het Europese hoofdkantoor heeft Bridgestone nog activiteiten in België. De Europese holding heeft zes dochters in ons land. Eveneens in Zaventem bevindt zich het hoofdkantoor voor de Benelux, goed voor 44 werknemers. In het Limburgse Dilsen-Stokkem maakt de NV Bandag Europe loopvlakken voor banden van vrachtwagens en bussen. Loopvlakken zijn de delen van een rubberen band die met het wegoppervlak in aanraking komen. In Dilsen-Stokkem werken 150 mensen. De onderneming klaagde in het boekjaar 2011 over de extreme stijging van de grondstoffenprijzen.
Maar vooral de NV Bridgestone Logistics Europe in Zeebrugge, met circa 110 werknemers, mag gezien worden. Dat is het Europese bruggenhoofd van de bandenproducent. In 2008 was het filiaal aan zijn derde uitbreiding toe, na de start in 1998. Bridgestone heeft er een logistiek centrum op 21 hectare, goed voor een voorraad van één miljoen autobanden. Die worden geleverd aan de regionale distributiecentra in onder meer België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. Ook autoproducenten zijn klant. De banden komen met containerschepen uit Indonesië, Japan, Turkije en de Verenigde Staten. Ze zijn bestemd voor personenwagens, vrachtwagens, tractoren, bulldozers of bussen.
Een wat vreemde eend in de bijt is de vennootschap Bridgestone Aircraft Tyre. In het Henegouwse Frameries levert en vernieuwt de onderneming, weliswaar geen dochter van de Europese holding, het loopvlak van vliegtuigbanden. 164 werknemers telt die winstgevende onderneming. Al waarschuwde ze in de balans van het boekjaar 2011 voor “vinnige en agressieve concurrentie”.
WOLFGANG RIEPL
Het discrete Japanse Bridge- stone maakte van België een Europese spil.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier