‘Balans tussen kunst en wetenschap’
Erwin van der Weerden deed zijn eerste professionele stappen bij Unilever. Hij groeide er door tot senior brandmanager. “Als starter krijg je bij Unilever veel kansen om bij te leren”, zegt hij. Daarna bleef hij in marketing, bij Bacardi. “In die tijd beleefden we de opkomst van de sociale media. Die hebben mijn marketingmix verrijkt.” Sinds een jaar is hij de marketingdirecteur bij Huawei.
Wat spreekt u aan in marketing?
ERWIN VAN DER WEERDEN.“Als student handelsingenieur koos ik al voor die specialisatie. Dat is een heel complementaire opleiding. Naast een brede economische vorming, waarmee je met alle geledingen van een bedrijf kunt interageren, is er ook een wetenschappelijke component waardoor je de producten en de industrieën waarmee je te maken krijgt, begrijpt. Marketing is een mooie balans tussen kunst en wetenschap.”
Waarom hebt u gekozen voor Huawei?
VAN DER WEERDEN. “Na negen schitterende jaren bij Bacardi was de tijd rijp om uit mijn comfortzone te treden. Ik bekeek mijn opties. Het zou ofwel de media- ofwel de technologiesector worden. Dat is helemaal anders dan wat ik gewoon was. Bij Bacardi werkte ik met mooie merken die soms meer dan 150 jaar oud en heel bekend zijn. Innovatie is delicaat en vergt soms wat meer tijd. Bij Huawei is het andersom. Je moet op de tippen van je tenen lopen om mee te blijven met de ontwikkelingen in de sector.”
Wat is u tijdens het eerste jaar het meest opgevallen?
VAN DER WEERDEN. “Ik leerde dat je zelfs met maar 80 procent van de afgewerkte strategie toch moet doorgaan en snel moet handelen. Wachten op het perfect plaatje kan maanden duren, en dan is het momentum al lang voorbij. Wat mij ook opviel, was dat de marketingafdeling heel resultaatgericht werkt, zowel op korte termijn – de omzetting naar de verkoop – als op lange termijn voor de merkwaarde. Het geeft je als marketeer verantwoordelijkheid.”
Waren er ook negatieve punten?
VAN DER WEERDEN. “Eigenlijk niet. Dat komt, denk ik, doordat ik goed was geïnformeerd over de bedrijfscultuur. Er bestaat hier een sterke strategie die aan de top wordt uitgetekend. Ze steunt op een langetermijnvisie en wordt consequent aangehouden. Die sterke implementatie botst soms wat met een Europese mentaliteit. Wij stellen sneller dingen ter discussie. Maar als gezond tegengewicht is de top bereid te luisteren naar wat de regionale entiteiten te zeggen hebben. Die wisselwerking leidt tot een goede balans. Er is aan de top ook een grote leergierigheid. Als ik mensen daar wijs op een andere marketingbenadering voor de Vlaamse en de Waalse markt, valt die boodschap niet op een koude steen. Er wordt rekening mee gehouden.”
Wachten op het perfecte plaatje kan maanden duren, en dan is het momentum al lang voorbij
Wat zijn uw verwachtingen voor de komende jaren?
VAN DER WEERDEN. “Je zou bijna vergeten dat het bedrijf nog maar dertig jaar bestaat en amper tien jaar op de consumentenmarkt actief is, en dat de echte product- en merkmarketing nauwelijks zo’n vier jaar geleden van start ging. Maar het gaat sterk. Wellicht zal blijken dat Huawei in 2020 wereldwijd de meeste investeringen in onderzoek en ontwikkeling heeft gedaan, over alle sectoren heen. In die context functioneer ik als marketeer. Ik lever een bijdrage om onze producten met ons team in een relevante en mooie propositie naar buiten te brengen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier