AYTO. STYLE
20 JAAR
Feest bij Trends : twintig jaar geleden rolde dit blad voor het eerst van de persen. In het korte bestek van deze rubriek gaan wij even kijken wat er toen voor nieuws te rapen viel in de automobielwereld.
LEGENDE
De Citroën CX werd uitgeroepen tot “Auto van het Jaar 1975”. Ook vandaag nog kan men deze legendarische auto in het verkeer ontmoeten. De CX Pallas en Prestige waren exclusieve berlines, de CX Break was de grootste stationcar van die tijd. Vooral de modellen met diesel- en turbodieselmotoren (2200 en 2500 cc) werden zeer populair. De CX onderscheidde zich door zijn uitzonderlijke wegligging en een zeer komfortabele ophanging.
SUKSES
Volkswagen, dat in 1974 een zware krisis doormaakte, heeft zijn heropstanding te danken aan het sukses van de Golf die in 1975 op de markt kwam. Er waren twee motoren beschikbaar : 1100 cc (50 Din pk) en 1500 cc (75 Din pk). Dat eerste jaar verkocht de firma D’Ieteren in ons land 10.957 eksemplaren van de VW Golf ; in september werd de Golf GTi gelanceerd.
Met een verkoop van 16,5 miljoen stuks staat de Golf op nummer drie in de lijst van de meest verkochte auto’s ter wereld. De VW Kever, die nog steeds geproduceerd wordt in Mexico, staat op de eerste plaats met 22 miljoen eksemplaren.
SPORT
De Oostenrijker Niki Lauda werd in 1975 wereldkampioen Formule 1 ; hij won onder meer de Grote Prijs van België op het circuit van Zolder. Lauda is nu eigenaar van de luchtvaartmaatschappij Lauda Air ; hij is de enige piloot ter wereld die een licentie heeft voor de verschillende vliegtuigtypes waarover zijn maatschappij beschikt.
In datzelfde jaar schreven Jacky Ickx en Derek Bell de 24 Uren van Le Mans achter hun naam. Alfa Romeo werd winnaar van het wereldkampioenschap Endurance.
TOP-TIEN
In België bestond het totale wagenpark in 1975 uit 2.576.907 auto’s (in 1994 : 4.210.197) ; volgens de statistieken van Comaubel werden dat jaar 357.897 nieuwe auto’s ingeschreven. Op de eerste plaats van de top-tien stond Ford Duitsland met een marktpenetratie van 10,6 %, gevolgd door Renault (9,23 %), Toyota (8,13 %), Citroën (7,57 %), Peugeot (6,81 %), Opel (6,68 %), Fiat (6,61 %), Simca (6,5 %), Volkswagen (6,14 %) en Datsun (nu Nissan) met 3,77 %. De meest verkochte auto was de Ford Escort, met 16.848 eksemplaren.
Ter vergelijking de top-tien van augustus 1995 volgens Febiac : Volkswagen, Renault, Opel, Ford, Peugeot, Citroën, Toyota, BMW, Audi, Nissan.
NIEUW
In 1975 werden, behalve de VW Golf, ook de volgende nieuwe modellen gelanceerd : Peugeot 604, Renault 30 TS, Rolls-Royce Camargue, Simca 1307/1308 (Auto van het Jaar 1976), Triumph TR7, VW Polo, AMC Pacer, Austin, Morris, Wolseley 1800/2200, Jaguar XJS, Lancia Beta Monte-Carlo, Aston Martin Lagonda (vierdeurs), Datsun Cherry FII, de nieuwe BMW-reeks 316, 318 en 320, Ford Escort (met vierkante koplampen), Lotus Esprit en Ferrari 308 GTB.
Citroën CX Turbo Diesel Eén van de meest spectaculaire limousines die het beroemde Franse merkooit op de markt bracht.
Origineel duo
Met de Bravo en de Brava gaat Fiat een stap verder in de suksesvolle nieuwe styling die ingeluid werd door de Punto.
Twee jaar geleden, toen de Punto op de markt werd gebracht, beleefde Fiat de zwaarste krisis sedert het einde van de Tweede Wereldoorlog. De lancering van de Bravo en de Brava, de opvolgers van de Tipo, bewijst dat het Italiaanse merk de krisis te boven is gekomen : de Punto werd een sukses, onder meer (vooral ?) door zijn ongewone vormgeving. Met de Bravo en de Brava wordt de nieuwe styling van Fiat pas goed zichtbaar.
De Bravo vertoont een karakter van getemperde agressiviteit, in het biezonder aan de voorkant. Het is een sportieve en kompakte tweevolume-driedeurs, in hoofdzaak bedoeld voor een jong publiek. De Bravo is echter ook biezonder geschikt als tweede wagen : hij rijdt soepel in het stadsverkeer en presteert uitstekend op de autoweg.
De Brava is een dynamische berline, die zich onderscheidt door de opvallende achtersteven met drie afzonderlijke smalle achterlichten en een derde stoplicht in het midden van de vijfde deur. Rijplezier, komfort en prestaties zijn in de Brava gekoppeld aan een aangenaam interieur.
Beide totaal verschillende modellen hebben een ruim en helder interieur, waarin elk detail beantwoordt aan de modernste eisen inzake gebruiksvriendelijkheid en leefbaarheid. Wat het komfort en de binnenafmetingen betreft, horen Bravo en Brava thuis aan de top van hun kategorie. De volledige standaard- en veiligheidsuitrusting van alle versies omvat onder meer een originele radio-cassettespeler (CD-speler in optie) met een specifiek design, die zodanig is ingebouwd dat dieven het hele dashboard moeten demonteren om met de radio aan de haal te gaan.
Met de Bravo en de Brava introduceert Fiat een nieuwe gamma krachtbronnen : vier benzinemotoren (stuk voor stuk “multi-kleppers”) met vier of vijf cilinders en een cilinderinhoud van 1400 tot 2000 cc. Het maximum vermogen ligt tussen 80 en 147 Din pk. Deze nieuwe motoren onderscheiden zich door een hoog koppel in een breed toerenbereik ; de elektronische sturing van injektie en ontsteking zorgt voor een laag brandstofverbruik en minimale onderhoudskosten.
De Bravo en de Brava beschikken over uitstekende rijkwaliteiten. De handgeschakelde versnellingsbakken doen het zeer goed, wat bij Fiat in het verleden niet altijd evident was. De dieselversie wordt voorlopig aangedreven door een ietwat verouderde atmosferische 1.9-motor die niet optimaal presteert. Geen nood echter : volgend jaar brengt Fiat een nieuwe generatie turbodiesels, waarmee ook de Bravo en de Brava uitgerust zullen worden.
PATRICK OP DE BEECK
Fiat Brava Een dynamische vijfdeurs berline met een opvallende achtersteven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier