Wolfgang Riepl
Autoassemblage kan nog in België
Het is niet toevallig een Duits kernbegrip: “In der Beschränkung zeigt sich der Meister.” Toegepast op de economie betekent dat: focussen op een solide management, een product dat aanslaat op de markt en uitstekende balanscijfers, en zorgen dat je werknemers zich betrokken voelen bij de onderneming.
Het is niet toevallig een Duits kernbegrip: “In der Beschränkung zeigt sich der Meister.” Toegepast op de economie betekent dat: focussen op een solide management, een product dat aanslaat op de markt en uitstekende balanscijfers, en zorgen dat je werknemers zich betrokken voelen bij de onderneming.
Met die vier eenvoudige ingrediënten maakte Audi van de fabriek in Vorst, die in 2007 door Volkswagen werd gesloten, weer een ster in de eigen groep. De Audi A1 verkoopt beter dan verwacht. De enorme kapitaalbuffers van die bijzonder winstgevende autoproducent laten steeds opnieuw investeringen toe. De werknemers genieten via een ruime bonus mee van het succes.
Audi, en ook BMW en Mercedes, bewijzen het ongelijk van de doemdenkers in de West-Europese autosector. BMW gaat de nieuwe Mini bouwen, net over de grens van Limburg. Mercedes zoekt naarstig naar productiecapaciteit. Waarom niet in Ford Genk?
Maar succes komt niet zomaar aanwaaien. De drie premiummerken voeren al decennia een bikkelharde concurrentiestrijd. Audi eist van zijn werknemers dat ze het elke dag weer beter doen dan de vorige. Het lijkt een ratrace, maar die lokt elk jaar wel 100.000 sollicitanten naar Audi. En ze toont de toekomst voor West-Europa: wie de hoogste toplonen in de wereld betaalt, moet ook de beste topproducten maken. Yes, we can.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier