Anke Ulens (39) Zoekt staf voor kmo’s

Is: gedelegeerd bestuurder van Vivaldi’s Groep

Vrije tijd: twee kinderen, citytrips

Een jaar geleden heeft de durfkapitalist Buysse & Partners de uitzendgroep Vivaldi’s overgenomen. Naast een aantal families stapte ook hr-specialiste Anke Ulens (ex-Randstad, SD Worx en USG People) in het kapitaal. Zij werd de gedelegeerd bestuurder van de uitzendgroep. Dat gebeurde op een ogenblik dat de uitzendmarkt zware klappen incasseerde. Toen Ulens op 1 oktober 2009 aan het hoofd kwam van het uitzendbedrijf was het ergste al achter de rug. “In tegenstelling tot andere spelers had Vivaldi’s geen kantoren gesloten en werden geen werknemers ontslagen. Die beslissing had een positief effect op onze commerciële slagkracht. Wij stonden sterker bij de heropleving van de markt in 2010. Als ik de cijfers van de beroepsfederatie Federgon zie, dan hebben wij dit jaar elke maand 5 tot 10 procent beter gescoord dan de markt.”

Hoe profileert Vivaldi’s zich op de uitzendmarkt? Kiest u vooral voor algemene uitzendarbeid of probeert u zich net als andere spelers ook te richten op hogere profielen?

ANKE ULENS (VIVALDI’S GROEP). “Sterk gespecialiseerde profielen als IT’ers of verpleegkundigen laten we aan ons voorbijgaan. Wij plaatsen mensen in alle sectoren zoals schoonmaak, logistiek, voeding en de bouwsector. Het gaat zowel om arbeiders als om bedienden. Vivaldi’s richt zich ook duidelijk op de kmo-markt. Dat zijn klanten die onze grote concurrenten vaak links laten liggen. Dat beschouw ik als mijn voornaamste opdracht als gedelegeerd bestuurder: het bedrijf uitbouwen met een focus op de kmo-markt.

“Wij zijn niet de grote volumespeler die massa’s uitzendkrachten aanbiedt aan één bedrijf. Onze consulenten hebben er meer voldoening in als ze een heftruckchauffeur aan een baan kunnen helpen bij een nichebedrijf.”

Hoe wilt u uw marktpositie versterken? Via een uitgebreider kantorennet?

ULENS. “Momenteel telt Vivaldi’s Groep negentien kantoren. Onlangs zijn er vier bijgekomen. We zijn geografisch goed verspreid, maar tellen nog geen kantoren in West-Vlaanderen en Wallonië. Uitbreiding is nodig, want over vijf jaar moet Vivaldi’s Groep hét uitzendbedrijf voor de kmo-markt worden. Uitzendarbeid blijft ook onze kernactiviteit. In tegenstelling tot andere spelers gaan we ons niet op de markt van hr-diensten allerhande storten.”

U bent voor het eerst general manager. In welke mate verschilt die rol van vroegere functies?

ULENS. “Ik pin mij niet vast op functietitels. Ik heb een opleiding handelsingenieur gevolgd en was eerst zes jaar actief bij Randstad, onder andere als uitzendconsulent en officemanager. Daarna was ik drie jaar salesmanager bij SD Worx. Tussen 2004 en 2009 was ik aan de slag bij USG People. Ik bekleedde er de functie van sales & marketingmanager, startte samen met Vera Meersman het project voor interim-management dat nu de naam USG HR Forces draagt. Ik werkte ook mee aan de integratie van verschillende hr-diensten. Daardoor heb ik toch wel ervaring opgedaan in managementfuncties.”

Nu bent u wel aandeelhouder van het bedrijf dat u leidt. Verandert dat iets?

ULENS. “Ik kijk niet anders naar mijn bedrijf omdat ik er deels eigenaar van ben. Het is de bedoeling dat elke opdracht rendabel is. Ik weet dat de grote spelers er vooral op uit zijn om veel marktaandeel binnen te halen en dat dit de prijzen kan drukken. Maar Vivaldi’s gaat geen marktaandeel kopen door tegen lagere prijzen te werken. We gaan evenmin de rendabiliteit onder druk zetten om in een bedrijf voet aan de grond te krijgen om zo met extra referenties te kunnen uitpakken.”

A.M.

“Wij groeiden elke maand 5 tot 10 procent meer dan de sector”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content