ANDERS GAAN PAKKEN

Hoe verpakt men het best moeilijke producten ? Simpel, bedacht Conteyor : schakel de verpakking uit.

Producenten denken bij het ontwerp van een product alleen aan de vorm voor de klant, nooit aan het transport en de verpakking. Maar de toenemende ecologische bezorgdheid maakt verpakking steeds duurder. Die twee elementen samen leidden in 1995 tot het ontstaan van de nv Conteyor.

There’s no packaging like… no packaging !,” luidt de slogan van het bedrijf. Conteyor ontwikkelde immers een verpakkingssysteem dat alle (wegwerp)materiaal voor eenmalig gebruik overbodig maakt. “We ontwikkelen en produceren een systeem voor moeilijk te verpakken producten, met een kwetsbare oppervlakte en vreemde vormen,” verduidelijkt algemeen directeur Patrick Hugenholtz. De producten worden opgehangen in een hangmat uit textiel en verdwijnen in een container. “De hangmat is zeer soepel en neemt de vorm aan van het product. Door de producten op te hangen, wordt de druk van het stapelen vermeden.” Conteyor patenteerde de ophanging, het textiel en het rolsysteem. De hangmatten hangen immers aan licht hellende rails met wieltjes. “Ergonomisch is dat veel vriendelijker voor de werknemer. Die moet zich niet meer voortdurend bukken om iets uit een doos te nemen. In Groot-Brittannië worden ontwerpers van containers al gedeeltelijk of geheel verantwoordelijk gesteld voor ziektekosten van magazijniers.”

Naar eigen zeggen is Conteyor het enige bedrijf in Europa dat het ophangsysteem gebruikt. Klanten besparen tot 60 % op transport en verpakking, en ook het risico op schade aan de producten daalt gevoelig. “We berekenen op maat van de klant een mathematisch model. Indien hij binnen het jaar de investering in ons product niet terugverdient, vinden we het niet verantwoord om voor hem te werken,” zegt Patrick Hugenholtz. Op de klantenlijst staat een resem autobedrijven. Volvo Gent vervoert via Conteyor dashboards en consoles : het volume aan verpakkingsmateriaal daalde in één jaar met een derde. Andere klanten zijn Atlas Copco, Barco Graphics, Ford, Opel, Rover. 90 % van de productie wordt geëxporteerd.

De vijftien werknemers in het eigen bedrijf in Merelbeke sleutelen voornamelijk aan productontwikkeling. Drie Cad-systemen ontwerpen op maat van de klant. De fabricatie van gestandaardiseerde modellen wordt in het buitenland uitbesteed. De omzet in 1996 bedroeg 10 miljoen frank, en klimt dit jaar naar 70 miljoen. De aandeelhouders van de nv Conteyor zijn voornamelijk particulieren ; ook de Kortrijkse participatiemaatschappij Westfin bezit een kwart van de aandelen.

PATRICK HUGENHOLTZ (CONTEYOR) Nieuw verpakkingssysteem zorgt ervoor dat transport- en verpakkingskosten met 60 % dalen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content