Als een engeltje
Heeft u er al eens van gedroomd om als “The Saint” door het leven te gaan? Dan hebben we voor u een tip: waarom neemt u niet gewoon plaats achter het stuur van de Volvo Coupé C70?
Net zoals James Bond een bijna intieme relatie had met zijn Aston Martin en inspecteur Colombo het nog steeds moet hebben van zijn afgetakelde Peugeot 403 Cabriolet, was Roger Moore – alias The Saint in het begin van de jaren ’60 – onafscheidelijk verbonden met zijn Volvo Coupé P1800. In de nieuwe avonturen van “The Saint” rijdt Val Kilmer met de opvolger van de P1800, de Volvo C70 Coupé. Het oerdegelijke, dynamische uitzicht en de prestaties van de nieuwe Coupé zullen niet vreemd zijn aan de nieuwe “vriendschap” tussen de twee sterren.
De C70 Coupé is een exclusieve wagen, die tot het segment behoort van de Jaguar XK8 Coupé, de Lancia Kappa Coupé, de Mercedes CLK Coupé en de Peugeot 406 Coupé. De C70 is niet de goedkoopste van dit exclusieve vijftal, maar biedt wel het voordeel een volwaardige vierzitter te zijn. De twee zitplaatsen achteraan zijn ruim bemeten, al verloopt het in- en uitstappen voor de achterpassagiers nog verre van vlot: er moet immers worden geschoven met de voorzetels, een operatie die zoveel tijd in beslag neemt dat u beter geen passagiers laat instappen tijdens een fikse regenbui. Volvo is zich trouwens bewust van dit schoonheidsfoutje: vanaf het modeljaar 1999 (verkrijgbaar in juni) zal de C70 zijn uitgerust met een ander, sneller werkend zetelmechanisme.
De Volvo Coupé C70 is illustratief voor de nieuwe designtrend van het merk. Toch stonden veiligheid en kwaliteit duidelijk bovenaan de prioriteitenlijst. Van de C70 zijn er twee versies verkrijgbaar: een 2.5T en een T5. De coupé is uitgerust met knappe turbomotoren, waarbij u telkens kan kiezen uit een manuele of automatische versnellingsbak. Wij houden nogal van vinnigheid en verkiezen daarom de handgeschakelde bak. Toch is de C70 geen sportcoupé, in tegenstelling bijvoorbeeld tot de nieuwe Jaguar XKR Coupé of de Mercedes CLK Kompressor. Deze Volvo is wel een uitstekende, veilige, comfortabele en prima rijdende “Gran Turismo”, die met een manuele versnellingsbak nog vrij sportief kan worden bestuurd dankzij het vermogen, het vlakke motorkoppel van de turbomotor en de uitstekende wegligging.
Wel is het even wennen aan het rijgedrag van de C70, vooral als u (tegen meerprijs) opteert voor de zeer mooie Triton 20-spaaks lichtmetalen velgen (18″). Die velgen zijn trouwens niet de enige determinerende factor voor het rijgedrag; ook de chassiskeuze speelt een belangrijke rol. Bij de C70 kan u kiezen uit drie chassisuitvoeringen, waarvan twee harde, sportieve versies en één comfortabeler, dynamische uitvoering. Het harde chassis laat probleemloos een sportiever rijgedrag toe, maar dan moet u er wel de harde suspensie bijnemen…
PATRICK OP DE BEECK
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier